Så har Fordonsjuristen satt avtryck i branschen

Dec 16, 2024 | Nyheter

De konkurrerar om att vara fordonseftermarknadens mest relevanta företrädare – Fordonsjuristens vd Bo Ericsson
(t.v) och Svenska Fordonsbranschens vd Lars Bergmark. Foto: Fordonsjuristen och Svenska Fordonsbranschen

På lite drygt ett år har den nybildade branschföreningen för fordonshandlare och verkstäder – Fordonsjuristen – gått från högljudd uppstickare bland branschföreningarna till stenhård konkurrent till föreningen Svenska Fordonsbranschen.

Här kan du läsa mer om turerna bakom Fordonsjuristens födelse och om händelserna och skeendena bakom kulisserna:

Historien bakom SFVF (Svenska Fordonsbranschen)
Det var 2013 som Bo Ericsson fick i uppdrag av Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) att få fart på en ny förening som de nyligen hade startat. SBF ansåg att det behövdes en ny aktör som fokuserade på att bevaka de fria fordonsverkstädernas intressen och hade startat nya föreningen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Uppdraget att driva och utveckla SFVF gick till Bo Ericsson som gick direkt från jobbet som servicemarknadsansvarig på Motorbranschens Riksförbund (MRF).

Tillsammans med mindre än en handfull medarbetare började Bo Ericsson att ringa runt och rekrytera oberoende fordonsverkstäder, men även en och annan fordonshandlare.

Anklagas för illojalitet
Kort efter att Bo Ericsson hösten 2023 lämnat vd-jobbet på SFVF (som precis hunnit byta namn till Svenska Fordonsbranschen och fusionera med SBF) för att gå i pension, så avslöjar han att han tillsammans med Svenska Fordonsbranschens jurist Ulf Stefansson startar en helt ny branschförening – ”Fordonsjuristen” vars verksamhet ska fokusera på juridisk hjälp och rådgivning.

Ulf Stefansson, tidigare jurist på Svenska Fordonsbranschen och idag jurist på Fordonsjuristen. Foto: Fordonsjuristen

En av drivkrafterna bakom bildandet av Fordonsjuristen är Svenska Fordonsbranschens val av efterträdare på vd-posten, ett beslut som Bo Ericsson starkt invänder mot. Bo Ericsson anser också att den då nybildade Svenska Fordonsbranschen fått en styrelse där de dominerande medlemmarna (Meko och KGK) fått för stort inflytande.

För Svenska Fordonsbranschen innebär Fordonsjuristens start att man förlorar en av sina viktigaste medarbetare – juristen Ulf Stefansson. För att täcka bortfallet tar juristbyrån CVZ Juridik och ägaren Alexander Clomén, som inlett ett samarbete med Svenska Fordonsbranschen (SFB) under Bo Ericssons tid, över rådgivningen och CVZ rekryterar även juristen Caroline Andersson som ska jobba halvtid med juridisk rådgivning åt SFB.

Redan vid lanseringen av Fordonsjuristen har man hunnit rekrytera en dryg handfull medlemmar – bland annat verkstäder och fordonshandlare. Bo Ericsson vill inte uppge några medlemssiffror mer än att man i år passerat ”en magisk gräns”. Enbart den senaste gångna veckan har man fått in cirka tio nya medlemmar.

Kampen om nyckelmedlem
I november 2023, bara två månader efter att Bo Ericsson lanserade Fordonsjuristen, så skickar First Stop in en uppsägning av sitt medlemskap hos Svenska Fordonsbranschen. First Stops omkring 70 verkstäder är kollektivanslutna till SFB och däckkedjans utträde innebär ett ekonomiskt stort medlemstapp för SFB.

Några dagar senare avslöjar MRF:s tidning Motorbranschen att First Stop lämnar Svenska Fordonsbranschen (SFB) och bara någon dag senare meddelar SFB:s vd Lars Bergmark att First Stop inte kommer att lämna föreningen.

Fortsätter att ta medlemmar
Bland Fordonsjuristens medlemmar finns idag många både helt oberoende och kedjeanslutna verkstäder men även större aktörer inom fordonshandel – däribland:
en premiumbilhandlare med cirka 40 anställda som omsätta över 400 miljoner kronor 2023, en husvagns- och husbilshandlare som omsatte över en halv miljard 2023,
en märkesbilhandlare som omsatte cirka 75 miljoner 2023.
En stor andel av Fordonsjuristens medlemmar är även företag som lämnat sitt medlemskap i Svenska Fordonsbranschen, och några av dem är medlemmar i båda föreningarna.

Kampen om mediautrymmet
Fordonsjuristen inleder tidigt ett samarbete med branschtidningen Motormagasinet då dess jurist Ulf Stefansson regelbundet börjar leverera juridikartiklar till tidningen. Även Svenska Fordonsbranschen deltar i samarbetet med juridikartiklar skrivna av deras två jurister.

Men under 2024 börjar samarbetet mellan Motormagasinet och de två branschföreningarna hacka. Den tändande gnistan är Motormagasinets årligen återkommande branschdag ”Fokus verkstad” i september. Veckorna innan branschdagen läggs Fordonsjuristen till på Motormagasinets lista på hemsidan över samarbetspartners till branschdagen. Samarbetet består i att Fordonsjuristen bland annat ska bistå tidningen med tips på föreläsare på branschdagen och eventuellt själv medverka på scen.

Detta får Svenska Fordonsbranschen att avvisa inviter från Motormagasinet till samverkan. En kort tid senare tar Motormagasinet bort Fordonsjuristen från sin lista över samarbetspartners, något som i sin tur får Fordonsjuristen att helt säga upp allt samarbete med Motormagasinet och hoppa av medverkan på tidningens branschdag. In på scenen kliver istället Svenska Fordonsbranschen, som får medverka i branschdagens seminarieprogram, där föreningens servicemarknadsansvarige ska berätta om kvalitetsstandarden Godkänd Bilverkstad – en medverkan som dock ställs in i sista stund.

Tar med sig projekt till Fordonsjuristen
Ett tydligt karaktärsdrag hos Fordonsjuristens grundare och vd Bo Ericsson är förmågan att starta igång projekt:

Branschstandard för arbete med elfordon: Under coronapandemin är Bo Ericsson den pådrivande kraften bakom arbetet med att ta fram en ny standard för hur verkstäderna bör arbeta med elfordon. Sensommaren 2021 lanseras ”Branschstandard för säker hantering av elfordon” där även Mobility Sweden och MRF varit med om att ta fram branschstandarden.

BRANSCHSTANDARD: Redan tidigt efter fordonsjuristens bildande börjar Bo Ericsson driva på för att parterna ska komma vidare i arbetet med att uppdatera ”Branschstandard för säker hantering av elfordon”.

SERMI: Redan innan pandemin börjar Bo Ericsson att aktivt propagera för EU:s nya behörighetscertifiering för åtkomsten av stöld- och säkerhetsrelaterade fordonsdata (SERMI) som unionen då jobbar för fullt med. Alla duktiga och breda allbilverkstäder kommer behöva certifiera sig för SERMI för att kunna fortsätta jobba med nyare bilar, menar Bo Ericsson. I oktober 2023 lanseras SERMI i Sverige som ett av de första länderna.

Projekt som lämnas åt sitt öde
GODKÄND BILVERKSTAD (GBV): Under sent 2010-tal börjar Svenska Fordonsbranschen (dåvarande SFVF) och MRF arbeta med att ta fram en frivillig kvalitetsstandard för fordonsverkstäder, som en reaktion på dåvarande konsumentmarknadsninistern Per Bolunds indirekta hot om att införa ett yrkestillstånd för att få driva fordonsverkstad. SFVF och MRF:s servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boje jobbar tätt ihop med att ta fram GBV som lanseras ordentligt 2019.

Som vd för Fordonsjuristen fortsätter Bo Ericsson att tala sig varm för SERMI, men hösten 2024 står det klart att han inte längre står bakom GBV. Då släpper Bo Ericsson nämligen ett pressmeddelande där han ifrågasätter nyttan för verkstäder att certifiera sig för GBV, med hänvisning till SERMI som han anser vara viktigare och mera relevant för verkstäderna.

Samtidigt fortsätter Svenska Fordonsbranschen och MRF att administrera och driva GBV. MRF:s förre servicemarknadsansvarige Joachim Due-Boje är inte längre med och driver arbetet med GBV då han gått i pension.

Godkänd Bilverkstads hemsidas sökfunktion med en Sverigekarta där man kunde söka efter GBV-certifierade verkstäder är nu borta från GBV:s hemsida – den som vill ha information om vilka verkstäder som är GBV-certifierade hänvisas istället till en mejladress.

LÄS ÄVEN:

Nu kan villkoren för GBV ändras igen

Så tycker branschen om GBV

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)703345009