PRODUKTNYTT: Idag rullar det många Toyota av hybriddrivna modellen Prius i Sverige som börjar bli till åren. Läs mer här om en paketlösning från Bosch som riktar sig till dessa hybridmodeller.
Toyota var en av de första biltillverkarna som började sälja bilar med hybriddrivlina (bensinmotor assisterad av en elmotor) på Sverigemarknaden. Kring millennieskiftet lanserades den första generationen i Sverige, och idag rullar det många Toyota Prius av äldre årsmodell i vårt land och sedan några år även allt fler hybriddrivna från systermärket Lexus.
Läs om Bosch Car Services historia HÄR
Med hjälp av Bosch öppnar sig snart nya möjligheter för oberoende verkstäder som vill kunna erbjuda reparation av högvoltsbatteriet (drivbatteriet) till en hybrid-Toyota eller Lexus. Sent i höstas lanserade den tyska fordonsteknikjätten nämligen ett reparations-kit för reparationer av högvoltsbatterier till flera av Toyota och Lexus hybriddrivna modeller.
Bosch batterireparationskit till Toyota- och Lexus-hybrider utlovar ett relativt enkelt och kvalitetssäkrat förfarande vid byte av de moduler som är trasiga eller uttjänta i högvoltsbatteriet. Vid byte av batterimodulerlla behöver de återstående komponenterna i batterisystemet (hölje, fläkt, elektronik) inte tas bort.
Reparationskitet kräver inga märkesspecifika verktyg för att byta batterimoduler. Batterireparationer gjorda med Bosch reparations-kit ger också fem års garanti och reparationen kräver ingen efterföljande inspektion eller kontroll.
Modellerna som omfattas av Boschs batterireparationskit:
- Toyota Prius III
- Toyota Yaris
- Lexus CT200h
Idag finns det mer än en kvarts miljon hybriddrivna bilar registrerade i trafik i Sverige – både laddhybrider och vanliga hybridbilar.
Läs om Bosch Car Services historia HÄR
Foto: Bosch