Så ökar branschens inflytande över fordons- utbildningen

May 14, 2024 | Nyheter

T v – Benny Wallin, ansvarig för utbildnings- och rekryteringsfrågor på Svenska Fordonsbranschen.

 

Från och med nästa år får branschen nya och bättre möjligheter att påverka gymnasieskolans fordonsutbildning. Vi bad Svenska Fordonsbranschens utbildningsansvarige Benny Wallin förklara hur.

2025 sker en stor förändring av gymnasieskolan, för då sjösätter Skolverket ”GY25” som bland annat innebär att ett nytt betygssystem införs. Det och flera andra nyheter i GY25 ger fordonsbranschen och dess arbetsgivare flera nya verktyg för att vara med och påverka innehållet och inriktningen på gymnasieskolans fordonsutbildning.

Här går Benny Wallin, som arbetar med utbildnings- och rekryteringsfrågor hos Svenska Fordonsbranschen igenom de viktiga förändringarna med GY25 som branschen bör känna till:

Tydligare redovisning av elevens kunskaper

– Med GY25 får arbetsgivaren mycket större möjligheter än idag att få en bild av kunskaperna inom de olika ämnesområdena hos den de vill anställa genom att titta på betygen. Det nya betygssystemet ger betyg för varje ämne istället för varje kurs, som dagens betygssystem.

I GY25 är varje ämne som betygsätts också mera specificerat än idag, då varje betyg spänner över fler områden.

Ökade möjligheter för företag att påverka fordonsutbildningen

En annan förbättring med GY25 är att företag som är intresserade av att jobba med skolan har en konkret möjlighet att påverka utbildningen och skolan utifrån sina intressen och inriktning.

Och hur har man som arbetsgivare konkret möjlighet att påverka skolan och fordonsutbildningen?

– Genom att delta i ett lokalt programråd.

Och vad är ett lokalt programråd?

– Det är ett samverkansforum på lokal eller regional nivån mellan skolan och branschen, där företrädare från skolan och från företag i branschen i det aktuella området diskuterar och samverkar för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att få eleven rustad och utbildad för jobb i branschen. Här får skola och arbetsplats veta vad som gäller och stöd för hur man tillsammans kan arbeta med programråd och yrkesråd.

På vilka fler sätt kan arbetsgivaren påverka fordonsutbildningen?

– Det kan till exempel vara att man som företag är auktoriserad eller specialiserad på något eller några bilmärken och då ger GY25 möjligheten för företaget att stötta skolan i att utbilda i exempelvis ämnet fordonselektronik på det eller de bilmärken man är specialiserade på.

Lättare kvalificera sig för vidareutbildning

Med GY25 kommer den som slutför gymnasieskolans fordonsutbildning med godkända betyg att få allmän behörighet till vidare studier vid högskola eller universitet. Idag måste gymnasieeleven välja till möjligheten att via utökade studier få allmän behörighet. Därför ökar också fordonsutbildningens omfattning från nuvarande totalt 2500 gymnasiepoäng till 2800 gymnasiepoäng, vilket innebär att det med GY25 tillkommer över 250 undervisningstimmar.

Branschen ska rapportera sina behov regelbundet

Med GY25 kommer Skolverket varannat år att förse branschen med så kallade ”regionala planeringsunderlag”, som innehåller statistik och prognoser över bland annat utexaminerade gymnasieelevers etablering på arbetsmarknaden, elevkullar på landets alla gymnasieutbildningar och de berörda branschernas behov av arbetskraft.

Underlaget till de regionala planeringsunderlagen får Skolverket genom att begära in statistik och uppskattningar från branschen och branschföretag.

– Det här är också en jättechans för oss i branschen att påverka och förbättra fordonsutbildningen, och samtidigt att genom att ta del av de regionala planeringsunderlagen också få en bättre överblick och planeringshorisont.

Ett första regionalt planeringsunderlag skickades ut av Skolverket 2023.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 334 50 09