Varför fick inte Sveriges största verkstadskedjekoncept högst betyg av sina verkstäder i Fordonsjuristens enkät och vilka slutsatser bör de dra av detta? Vi bad Fordonsjuristens vd om en kommentar.
Resultatet av verkstadsbarometern pekar ut tre av våra stora verkstadskedjor som “vinnare”, samtidigt som det går att ana en allmän kritik mot marknadsdominanten Mekos kedjekoncept. Finns det en risk att Mekos lite “dyrare” kedjekoncept får oförtjänt kritik då de också erbjuder mer service och kringtjänster till franchisetagaren än de billigare kedjekoncepten?
– Nej, det tror jag inte. De är flera verkstäder oavsett koncept som också erbjuder samma tjänster och kringtjänster men inte får samma kritik. En mer sannolik orsak är att Meka är ett börsnoterat företag och den enskilt största ägaren (LKQ) vill ha högre avkastning på sin investering. Andra kedjor passar på att följa Meko och höjer sina priser och ”drar åt skruvarna” på kostnadssidan för att öka sitt resultat också.
Många svarande i Verkstadsbarometern kritiserar vissa av verkstadskedjorna för att ställa “höga” krav såsom certifiering för SERMI och Godkänd Bilverkstad (GBV). Du har tidigare antytt att GBV inte längre är en relevant certifiering för verkstäderna. Du var med och tog fram GBV tillsammans med MRF – har du ändrat åsikt sedan dess eller är det utvecklingen i branschen som sprungit ifrån GBV?
– GBV är bra men att tvinga på verkstäder olika koncept och standards är sällan ett lyckat koncept. Branschen har ”städats upp” tack vare GBV men det är nog dags för de flesta att ta nästa steg och bli SERMI istället. Dels har SERMI avsevärt lägre kostnad vilket gynnar en verkstad. Marknadsföringsmässigt kommer SERMI bli mer känt än GBV och till lägre kostnad. Inte bara för att vi har skyltar där det står SERMI certifierad utan när allt fler verkstäder frågar kunden om legitimation eller fullmakt informeras kunden om SERMI. När vi har haft webbinarie för kommuner, konsumentvägledare och regioner har vi beskrivit SERMI och GBV också, så spridning av SERMI växer allt snabbare.
LÄS MER OM ENKÄTUNDERSÖKNINGEN: Kedjorna som får högst betyg
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 334 50 09