Juridik – får kunden ta del av vår offert?

May 20, 2024 | Nyheter

Ulf Stefansson, jurist med över tio års erfarenhet från fordonsbranschen. Foto: Privat och Pierre Kjellin

JURIDIKFRÅGAN: Fordonsmagasin.se publicerar artiklar med juridiska frågor från verkstäder och med svar från en branschkunnig jurist – här med Ulf Stefansson, jurist med över tio års erfarenhet från fordonsbranschen.

FRÅGA:
Vi utför garantiärenden åt en av Sveriges största begagnatbilhandlare samt ett försäkringsbolag. Om vi har skickat en offert till dem – har kunden, ägaren av fordonet, rätt att ta del av den offerten eller hindras det av GDPR?

Ulf Stefansson svarar:

Den som betalar för tjänsten som ni utför avgör om kunden/fordonets ägare ska få ta del av offerten eller inte. När det är frågan om garantiåtgärder är det inga vanliga konsumenttjänstavtal som medför att bilägaren har rätt till specificerad räkning.

Ni kan därför inte ge ut något utan era uppdragsgivares tillåtelse, utan bilägaren får vända sig till säljaren eller garantigivaren som betalar för tjänsten.

Detta har inget med GDPR att göra utan bilhandlaren ska se till att den bil kunden köpt är i avtalsenligt skick, kan man säga.

Fotnot: GDPR är EU:s dataskyddsförordning som infördes 2016. Syftet med GDPR är att underlätta för privatpersoner att ta kontrollen över hur deras personuppgifter används. Alla verksamheter som hanterar personuppgifter måste följa dataskyddsförordningen (GDPR).