Verkstäder: Därför är det svårt hitta diagnostekniker

May 27, 2024 | Nyheter

T v Fredrik Grufman, ägare och vd Grufman Bil. T h Remigijus Jucas, ägare och vd Bestronic. Foto: Pierre Kjellin

Platsannonserna där en fordonstekniker med fördjupade kunskaper inom felsökning och diagnos syns allt oftare. Vi bad två av verkstäderna som letar att dela med sig av sina erfarenheter i jakten som tycks vara som att leta efter en nål i en höstack.

Någon med ”stark fordonsteknisk bakgrund, med flerårig erfarenhet av diagnos och felsökning, noggrann och plikttrogen med hög arbetsmoral, sätter stolthet i ett väl utfört arbete och tar ansvar för det” – det var vad man på obundna Grufman Bil i norra Stockholm sökte när man under förra året började annonsera efter en diagnostekniker till sin verkstad.

Grufman Bil är bara en av många fordonsverkstäder som de senaste åren annonserat efter en fordonstekniker med spetskunskaper:

– Det vi söker är en kombination av två olika kompetenstyper – en mekaniker och en nyfiken felsökare, förklarar Grufman Bils ägare och vd Fredrik Grufman.

Och i likhet med många andra verkstäder i branschen har man haft svårt att hitta den man söker:

– Normalt förenas inte dessa typer eftersom mekarna är mer av typen som gillar att kötta och jobba tungt med kroppen, medan felsökaren är mer av en klurgubbe som inte ger sig och använder skallen mer än musklerna, lite förenklat. Det gör det svårt att hitta de få som finns. Vi har en sådan kille just nu, men han börjar bli gammal och lite sliten. Fast han älskar och jobba så han är nog kvar här ett tag till även om han passerat pension redan, berättar Fredrik Grufman.

Ett annat företag som ända sedan starten 2016 letat efter fordonstekniker med spetskompetens inom felsökning och diagnos är Bestronic i Uppsala, en verkstad som är specialiserad på fordon med avancerade och komplicerade fel. Bestronic gör allt från reparerar hela kabelstammar till manuell programmering av motorstyrdon och vanliga typer av jobb är bilar med besvärliga el- och elektronikproblem efter fukt- och vattenskador.

Grundaren och ägaren Remigijus Jucas har sedan starten jobbat tillsammans med en anställd från sitt hemland Litauen men har därutöver haft flera anställda fordonstekniker som kommit och gått och ännu fler som provjobbat. Remigijus är medveten om att han har höga krav på de han anställer:

– Men man måste vara passionerad av det här jobbet. Man måste vara noggrann, nyfiken, självgående och beredd på att lära sig nya saker varje dag. Annars klarar man inte av det vi gör här, förklarar Remigijus Jucas.

Idag är han nöjd över bemanningen i verkstaden, som utöver landsmannen och mångåriga kollegan består av en svensk fordonstekniker med flerårig erfarenhet från bland annat större märkesverkstäder samt sedan några månader en fordonstekniker inflyttad från Polen.

– Vi pratar engelska med varandra.

Remigijus Jucas tycker att det blir allt svårare att hitta fordonstekniker med rätt kompetens.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 34 50 09