Adblue – krånglet som föder fusket

May 31, 2024 | Reportage

Foto: Sitab och Pierre Kjellin.

MILJÖ: Det introducerades med Euro 6 för tio år sedan, men adblue-reningen fortsätter att vara ett sorgebarn för bilägare och verkstäder – och en funktion som ofta kopplas bort, både hos märkesverkstäder, allbilverkstäder och andra aktörer – trots att det riskerar leda till att fordonets avgasrening blir olaglig.

Med EU:s avgasregelverk ”Euro 6” blev adblue-rening av avgaserna en nödvändig lösning för att få dieselmotorn att klara de hårdare kraven på emissioner och partikelutsläpp. Två kännbara problem med adblue-vätskan är dock att den dels fryser vid cirka 11 minusgrader och att den är aggressiv mot lättmetall.

De första åren efter att adblue-rening på dieselmotorer lanserats (omkring 2014) så vittnade flera verkstäder om dåligt byggda adblue-system på både personbilar och lastbilar, med bland annat klent dimensionerade värmesystem och dåligt isolerade adbluledningar för att förhindra frysning. Något som alltjämt får många bil- och lastbilsägare att antingen koppla bort adblue-systemet efter att det uppstått fel i det eller i rent förebyggande syfte.

Tommie Nilsson teknisk säljare på företaget Elektro Partner som säljer diagnosutrustning och erbjuder teknisk support till verkstäder runt om i Europa. Foto: Pierre Kjellin

Men fordonstillverkarna har inte lyckats få bort problemen med adblue-systemen, det menar i all fall Tommie Nilsson, teknisk säljare på danska Elektro partner och Sonny Waxmo som jobbar i egen firma med teknisk support till verkstäder. De vittnar båda om en stabil efterfrågan på hjälp med felande adblue-system.

– Vi kommer snart lansera en egen sida om adblue på vår hemsida, berättar Tommie Nilsson.

Han tror att problemen med krånglande och felande adblue-system på många dieselbilar delvis kan bero på bilägare som blandar i tillsatser (additiv) som finns att köpa på marknaden och som av leverantören uppges motverka till exempel kristallbildning i adblue-vätskan.

Sonny Waxmo har inte själv stött på problemet med adblue-system som skadas på grund av tillsatser, han pekar istället på adblue-vätskans höga fryspunkt (-11 grader C) som en vanlig orsak till krångel med adblue-systemen.

– När adblue fryser så leder det ofta till ett läckage i en ledning eller någon annanstans i systemet, och då är det inte så ovanligt att vätskan hamnar på kablar, något styrdon eller annan elektronik. Och då blir det skador eftersom adbluen är så aggressiv, förklarar Sonny Waxmo.

En verkstadsägare i Mälardalen, som vill vara anonym, berättar att de frekvent har kunder som behöver hjälp med urkoppling av adblue-systemet på dieselbilar. Vid Fordonsmagasins besök hämtar en kund sin Mercedes Vito av senaste generationen som fått sitt adblue-system frånkopplat.

Verkstadsägaren, som frekvent har märkesverkstäder (eller deras kunder) som kunder i verkstaden, berättar att han stött på många dieselbilar som fått sitt adblue-system urkopplat hos en märkesverkstad.

Sonny Waxmo jobbar sedan många år med fordonsteknisk support i egen regi och möter en ständigt ökande efterfrågan från verkstäder. Foto: Pierre Kjellin

– Väldigt många i branschen kopplar ifrån adblue-system. Det är så många som har problem och som har återkommande problem med sina bilar eller lastbilar. Har du ett åkeri eller taxifirma har du inte råd att ha fordon som har krånglande adblue-system varje vinter.

Läs mer om adblue-problemen i andra medier:

Adblue-problemen som blir allt vanligare

Avgasfusket är på riktigt

Dyra problem om adblue-vätskan kristalliserar

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 334 50 09