TüV: Här är de sämsta bil- modellerna 2-13 år gamla

Jun 10, 2024 | Nyheter

Foto: Pierre Kjellin och TüV

Vilka bilar som är 2-13 år gamla har flest fel? Vi har tittat i den årliga rapporten från TüV – den tyska företagsgruppen som sysslar med inspektion, kontroller och certifiering.

TüV, som är en grupp företag i Tyskland och Österrike som sysslar med inspektioner, kontroller och certifiering av aktörer i bland annat fordonsbranschen, publicerar varje år en rapport över vilka bilmodeller som har flest respektive minst antal fel, där siffrorna bygger på data från cirka 10 miljoner felsöka och diagnosticerade bilar i Tyskland.

Årets rapport från TüV bygger på data från 10,2 miljoner felsöka och diagnosticerade bilar under perioden juni 2022-juni 2023. I rapporten redovisas resultaten över de bästa respektive sämsta bilmodellerna i årsintervaller – 2-3, 4-5, 6-7, 8-9, 10-11 respektive 12-13 år gamla bilar.

Vi har ställt samman en lista över de bilmärken som förekommer i flest av de sex årsintervaller som modeller eller märken med mest fel. Det enda bilmärket som förekommer med en och samma modell är VW och modeller Sharan (3 gånger) – systermodellen Seat Alhambra förekommer 2 gånger – något som indikerar att modellerna Sharan/Alhambra är problemmodeller.

De bilmodeller som förekommer flest gånger i TüV:s rapport är Dacia Logan (6 av 6 årsintervall) och Dacia Sandero (5 av 6 årsintervall).

En annan tydlig tendens i TüV:s senaste rapport är att Fiat-modellerna förekommer i de tre äldsta årsintervallen (8-9, 10-11 och 12-13 år) medan BMW:s modeller förekommer i de tidigare årsintervallerna (4-5, 6-7 och 8-9 år). De aktuella BMW-modellerna drabbas med andra ord betydligt tidigare av fel medan Fiat-modellerna klarar sig längre innan problemen hopar sig.

Bilmärkena med flest fel

Dacia: Samtliga årsintervall och totalt 18 gånger

BMW: 3 av 6 årsintervall och totalt 8 gånger

Renault: 3 av 6 årsintervall och totalt 5 gånger

Fiat: 3 av 6 årsintervall och totalt 5 gånger

VW: 3 av 6 årsintervall och totalt 3 gånger

Seat: 3 av 6 årsintervall och totalt 3 gånger

Läs mer om TüV:s rapport och se andelen bilar (i procent) som haft fel HÄR

Kort om TüV

1866 grundade en grupp företagare det som senare skulle bli TüV (Technischer Überwachungsverein) i tyska staden Baden. Syftet var att inspektera ångpannor för att minska antalet olyckor med exploderande ångpannor.

Sedan dess har TüV vuxit till en hel grupp företag som ägnar sig åt inspektioner, kontroller och certifiering av aktörer i bland annat fordonsbranschen.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009