Här är kontroll- företagens frågor om SERMI

Jun 18, 2024 | Nyheter

Foto: Pierre Kjellin

Hur hindrar man en anställd som blivit av med sin SERMI-certifiering att ansöka om en ny hos ett annat kontrollföretag (CAB)? Hur länge ska en uteslutning från SERMI vara? Läs om fler exempel på frågor  som SERMI-organisationen fått från CAB:arna.

EU:s nya behörighetscertifiering gällande tillgången till stöld- och säkerhetsrelaterade fordonsdata – SERMI – infördes den 1 oktober 2023. Men hur reglerna kring certifieringen ska tillämpas är ännu inte helt klart i alla aspekter.

Via en i SERMI-frågorna väl insatt källa har Fordonsmagasin fått ta del av några frågeställningar som de fem kontrollföretagen för SERMI skickat till SERMI-organisationen (SERMI Europe).

Här nedan kan du ta del av frågeställningarna, och svaren från SERMI Europe:

FRÅGA: Hur övervakar vi att ett avstängt företag inte på nytt ansöker om SERMI-certifiering hos en annan CAB? Och hur länge ska en avstängning pågå?
SVAR: Enligt schemat måste uppgifterna om ett avstängt företag delas med de andra nationella CAB:arna. Eftersom det kan vara ett konkurrensproblem har SERMI Europe ombetts att upprätta en central databas för att informera alla CAB:ar om detta. SERMI Europe kommer också behöva diskutera hur straffsystemet ska se ut i alla aspekter.

FRÅGA: Hur hanterar vi anställda som har ett tidsbegränsat anställningsavtal eller är egenföretagare till exempel?
SVAR: Verkstaden måste ange namnet på de anställda för att få tillstånd. Detta kan kontrolleras av CAB med hjälp av ett anställningsavtal mellan den anställde och IO. Det finns inga begränsningar när det gäller kontraktets varaktighet. En fordonstekniker som är egenföretagare betraktas som en verkstad med endast en anställd.

FRÅGA: Vi har även fått ansökningar om SEMI-certifiering av personal som arbetar på reservdelsavdelningen eller receptionen, eftersom de ansvarar för att beställa delar. SERMI-certifiering krävs också för dessa arbetsuppgifter, men i vissa fall uppfyller denna personal inte SERMI:s krav på utbildning. Hur hanterar vi detta?
SVAR: Om den ansökande inte uppfyller SERMI:s krav på utbildning måste det finnas bevis på att denne har minst 2 års relevant yrkeserfarenhet istället – annars kan ett SERMI-certifikat inte utfärdas.

FRÅGA: Hur allvarligt ska vi se på bristande efterlevnad av SERMI-certifikatet som vid en inspektion? Vilka brister ska ses som acceptabla och vilka är inte acceptabla? När ska vi fortsätta att stänga av en anställd respektive ett företag från sin SERMI-certifiering? Hur länge kan eller bör en avstängning pågå?
SVAR: Om bristen korrigeras inom en 15-dagarsperiod ska de kontrollerade företagen/anställda få behålla sitt SERMI-certifikat. Men om medarbetaren eller företaget efter inte uppfyller kravet/åtgärdar bristen inom en 15-dagarsperiod ska SERMI-certifikatet återkallas.
   Det finns flera aspekter av SERMI-schemat som kommer att kräva ytterligare förbättringar och förtydliganden. Till exempel återkallelsens varaktighet samt frågan om bara företaget, de anställda eller kanske båda ska beröras och i vilken utsträckning. Hur vi ska hantera detta måste vi fortfarande diskutera inom SERMI-organisationen.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009