Så jobbar man i Sveriges största bilverkstad

Jun 19, 2024 | Reportage

En av de cirka 150 bilar per dygn som gås igenom och testas på Riddermark Bils huvudanläggning i Strängnäs innan de säljs på någon av företagets 15 försäljningsanläggningar. Foto: Pierre Kjellin

REPORTAGE: Den fungerar som spindeln i begagnatbilhandelns nät och den hanterar över 150 bilar per dygn. Vi har tagit en titt på hur man jobbar i verkstaden i Riddermark Bils nya jätteanläggning i Strängnäs där man testar fler bilar än någon annan bilhandlare Sverige.

Riddermark Bil har på ett decennium växt till den största aktören inom begagnatbilhandeln i Sverige och sålde cirka 43000 bilar förra året (2023). I mars började man jobba i nybyggda lokaler i Strängnäs. Den nya och nästan 30000 kvadratmeter stora anläggningen fördelad på tre byggnader fungerar som navet i Riddermark Bils verksamhet då det är där alla bilar som köps in testas och iordningställs och det är där alla däck och hjul förvaras.

Intill verkstadslokalen har man byggt upp ett reservdelslager. Riddermark Bil handlar dels från bland andra Meca men importerar även direkt från en leverantör i Polen. Foto: Pierre Kjellin

VERKSTADEN
Testproceduren börjar så fort en bil rullar in genom porten i västra änden av den 15000 kvadratmeter stora huvudbyggnaden. Via kameror invid porten registreras bilen via sin registreringsskylt och personalen i verkstaden kontrollerar funktionen på bilens blinkers, bromsljus och andra lampor. Därefter körs bilen till en arbetsstation och nycklarna lämnas in.

– Vi har byggt ett eget datasystem som styr hela hantering av bilarna. Vi har en egen utvecklingsavdelning på femton personer i vårt huvudkontor i Alvik i Stockholm, berättar Ipeter Ahnell, Head of Production & Business Development på Riddermark Bil, som guidar oss runt på anläggningen.

Sedan följer en omfattande testprocess där biltestarna registrerar alla testresultat i sin iPad. I verkstaden – där det jobbar cirka 50 fordonstekniker – gås bilens drivlina, utrustning och en rad funktioner igenom. I verkstaden kan man göra i princip alla typer av jobb – motor- och växellådsbyte – utom plåt- och lackarbeten. Det fåtal bilar som efter fullständig genomgång bedöms inte passa för att säljas av Riddermark Bil säljs istället vidare till andra handlare. Varje bil provkörs också i minst 15 minuter:

I rekondlokalen, som ligger vägg i vägg med verkstaden, jobbar det två personer på varje bil för maximal effektivitet och bästa möjliga kvalitetskontroll. Foto: Pierre Kjellin

– Det gör vi i motorvägsfart. Det krävs för att upptäcka sådant som vibrationer och missljud. Jämför det med bilbesiktningen, där man provkör varje bil i 50 km/h i ungefär två minuter. Här tar det drygt en timme att besikta varje bil, berättar Ipeter Ahnell.

Efter provkörningen tas bilen upp på lyft. Att testa en elbil tar minst lika lång tid som att testa en vanlig fossilbil, påpekar testarna som vi fotograferar. Det mekaniska går visserligen fortare att kontrollera på en elbil, men karossen och inredningen tar längre tid eftersom elbilar ofta har mer utrustning och finesser.

Någon status of health (SoH) gör Riddermark Bil inte på de elbilar man tar in, påpekar Ipeter Ahnell:

– Det beror på att de bilexperter vi pratat med säger att bilen i regel tar slut – vara skrotfärdig – innan batteriet tar slut.

När biltestaren är färdig med hela testet så dubbelkollas det av en testansvarig som sedan godkänner bilen innan den kan skickas vidare till rekond-avdelningen.

Varje bil som tas in på Riddermark Bils anläggning i Strängnäs gås igenom noggrant efter en lång lista med kontrollpunkter – bland annat granskas bilen metodiskt med en UV-lampa. Foto: Pierre Kjellin

När det gäller reservdelsförsörjningen har man det väl förspänt då Mecas centrallager ligger endast någon kilometer bort, och därifrån får man leveranser åtta gånger om dagen. Riddermark importerar även reservdelar från en aktör i Polen och därifrån får man leveranser dagligen.

– Hela vår affär handlar om att kapa ledtider. Så om vi testat en bil som behöver service och oljebyte så får vi leverans av oljefiltret inom en timme, förklarar Ipeter Ahnell.

REKONDAVDELNINGEN
På rekondavdelningen jobbar cirka 50 personer. Här görs inga plåt- och lackjobb utan man anlitar en firma i närheten som gör lackjobb på ungefär 20 bilar per dag åt Riddermark Bil.

På varje rekondplats jobbar det två personer på varje bil:

– Det är för att få upp både hastigheten och kvaliteten på varje rekondad bil.

Det sista arbetsmomentet i rekondavdelningen är ”efterkontrollrekond”, där bilen gås igenom en sista gång för att se ifall något behöver bättras på eller missats.

Här går man igenom bilen med UV-lampa för att verkligen kunna upptäcka minsta skönhetsfläck.

Även i rekondavdelningen måste varje färdigrekondad bil godkänts av en ansvarig innan den släpps vidare till fotografering. Men dessförinnan återstår ytterligare ett kontrollmoment – ”steg två i efterkontrollen”.

– Här kontrolleras att allt som planerats att göras på bilen verkligen har blivit gjort – lagning av lackskada, tvätt av bilklädsel, byte av kamrem och så vidare. De som jobbar med efterkontrollen bockar av ungefär 100 punkter på sin iPad.

Det sista steget i efterkontrollen är en okulär besiktning och fotodokumentering av bilen till kunden.

– Vi har fem fotostudios. En kille som i vanliga fall jobbar med ljus i Hollywood byggde de åt oss. Belysningen ger 5900 Kelvin, vilket motsvarar dagsljus. Och dukarna tar bort alla reflektioner.

Direkt när bilen är färdigfotograferad så läggs bilannonsen upp online, och bilen distribueras ut till någon av Riddermarks 15 bilhallar runt om i Sverige. Bilen kan också ha hunnit bli såld innan den lämnar Strängnäsanläggningen.

LÄS ÄVEN: Därför är Riddermark Bil inte SERMI-certifierade

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

I förgrunden syns däcklagret och däckverkstaden, i bakgrunden huvudbyggnaden med verkstad och rekondavdelning – och några av de cirka 8000 bilarna som står parkerade utomhus på anläggningen. Foto: Pierre Kjellin