JURIST: Så dokumenterar verkstaden servicen korrekt

Aug 15, 2024 | Reportage

Ulf Stefansson, jurist specialiserad på fordonsverkstadsfrågor. Foto: Fordonsjuristen och Pierre Kjellin

JURISTEN: Hur ska egentligen servicen på den nyare bilen dokumenteras för att kundens nybilsgaranti ska fortsätta att gälla? Branschjuristen Ulf Stefanson förklarar vad som gäller.

Att en nyare bil som fortfarande omfattas av tillverkarens garantier måste lämnas in för service hos en verkstad auktoriserad för service av det aktuella bilmärket (märkesverkstad) är fortfarande en mycket spridd uppfattning bland både bilägare och offentliga institutioner.

Tack vare EU:s lagstiftning har vi idag tydliga regler som garanterar bilägare med bilar så nya att de fortfarande omfattas av tillverkarens garanti rätten att lämna sin bil till vilken verkstad som helst, så länge den utför servicen professionellt och enligt tillverkarens anvisningar.

Så dokumenteras servicen rätt
För att bilens ska omfattas av tillverkarens garanti behöver verkstaden också dokumentera servicen och bilägaren spara dessa dokument.
Mest optimalt är att servicen dokumenteras i en digital servicebok – men det behöver inte vara i biltillverkarens egen digital servicebok utan kan även vara i en oberoende aktörs.

– Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok, förklarar Ulf Stefansson, juridisk expert som bland annat jobbar med juridisk rådgivning åt branschföreningen Fordonsjuristen.

Det är till och med okej att service på bilen dokumenteras med enbart papperskvitton och specifikationer från verkstaden:

– Kan bilägaren uppvisa ett kvitto där det framgår vilken olja och filter de använt samt ett serviceprotokoll så räcker det. Det finns inga juridiska krav på att en service-bok oavsett bilmärke, berättar Bo Ericsson, vd och grundare av Fordonsjuristen.

Digital servicebok behövs ej

Till och med Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som är en myndighet men utan juridisk eller regelskapande auktoritet, har slagit fast att verkstaden inte måste dokumentera servicen i en digital servicebok:

– ARN har i ärende 2018–293 kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd. Det finns enligt ARN överhuvudtaget inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen, förklarar Ulf Stefansson.

Rekommenderar digital servicebok
Fordonsjuristen rekommenderar ändå fordonsverkstäder att dokumentera alla jobb på kunders bilar i en digital servicebok – tillverkarens eller en oberoende aktörs.

– Behovet av en digital servicebok kommer sannolikt att öka kraftigt nu när allt fler auktoriserade verkstäder blir allbilverkstad, inflikar Bo Ericsson.

LÄS FLER JURIDIKARTIKLAR: Här är vanliga frågor som branschjuristen jobbar med

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009