Svenska Fordons- branschen kommenterar om GBV

Sep 11, 2024 | Nyheter

Till vänster, Svenska Fordonsbranschens vd Lars Bergmark. Foto: Svenska Fordonsbranschen, Pierre Kjellin och Formac

De senaste dagarna och veckorna har branschens egen frivilliga kvalitetsstandard för fordonsverkstäder – Godkänd Bilverkstad

(GBV) – seglat upp i flera kommentarsfält på sociala medie-sajterna Facebook och Linkedin. Diskussionstrådarna har bland annat uppstått efter Fordonsmagasins artiklar om GBV och inlägg om kvalitetsstandarden som Svenska Fordonsbranschen (SFB) publicerat.

Inlägget som Svenska Fordonsbranschens vd Lars Bergmark gjorde på sin Linkedin-sida den 6 september.

Den 6 september länkade SFB:s vd Lars Bergmark i ett inlägg på Linkedin till en egen artikel om nyheterna kring GBV som föreningen publicerat i tidningen Motormagasinet. Kritiken lät inte vänta på sig, då en servicemarknadschef hos ens lokal verkstadskedja som tidigare varit medlem i SFB kommenterade:

Har inte hela begreppet urvattnats i och med att man inte har årliga kontroller av alla verkstäder utan, nu kan gruppanslutna, bli godkända på andras prestationer, och där behöver bara en del kontrolleras. Att man är kedjeansluten säger ingenting om kvaliteten på en verkstad”, lyder en del av kommentaren.

 

Kedjorna har egna system som styr kvaliten på deras medlemmar,
de kraven är i nivå eller högre än GBV:s.”
(Lars Bergmark)

 

Så här svarade SFB:s vd Lars Bergmark:
Kedjorna har egna system som styr kvaliten på deras medlemmar, de kraven är i nivå eller högre än GBV:s. 10% av verkstäderna kontrolleras varje år av oberoende för att se de uppfyller den satta standarden i GBV. Så det känns väldigt rimligt anser GBV nämnden.
Att man skall vara medlem i en av av de föreningar som startat och för närvarande driver GBV känns rimligt då de är de föreningarna som har alla kostnader för att upprätthålla, utveckla och marknadsföra standarden. Det är väldigt få icke medlemmar som idag är GBV, och vi ser över hur vi kan hantera dem som inte är det. Troligen mot en högre avgift än för de som är medlemmar
”, skrev Bergmark bland annat i svaret.

Efter ytterligare en kommentar från servicemarknadschefen svarar Lars Bergmark på nytt:
För närvarande betalar ingen för att vara GBV. För kedjorna handlar det såklart om att få ett kvitto på att de håller en hög lägsta nivå. Och att alla ovavsett kedja, märkesbuden verkstad eller helt fristående följer samma krav. Just som andra branschers kvalitetsstämplar.
Jag tror också att GBV kommer läggas i någon form av fristående enhet, kommer leda till än högre focus och utveckling
”.

 

För närvarande betalar ingen för att vara GBV.” (Lars Bergmark)

 

LÄS MER OM Godkänd Bilverkstad:

Så tycker branschen om GBV

Är branschen på väg ge upp Godkänd Bilverkstad?

Myndighet: Därför är GBV ingen branschöverenskommelse

Därför blir det svårare bli GBV-certifierad

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009