De senaste åre har det börjat röra på sig inom bilglassektorn i Sverige. En synlig och påtaglig förändring är att alla de tre dominerande kedjorna Ryds Bilglas, Carglass och Glaskedjan ökat sin marknadsandel väsentligt genom förvärv av oberoende bilglasverkstäder runt om i Sverige.
Vid sidan om denna konsolideringstrend så syns även två andra intressanta trender:
Serviceverkstäder som satsar på att även jobba med bilglas
De allra senaste åren har Meko-koncernen jobbat allt mer med att bredda sina verkstäders utbud, delis genom att börja satsa på bilglas. I början på detta år presenterade Meko ett nytt partnerskap med ALD Automotive/LeasePlan som är Sveriges ledande leasingbolag för tjänstebilar. Det nya samarbetet innebar att Meko blivit en servicepartner för bilglas till över 45000 fordon hos ALD Automotive/LeasePlan i Sverige. En viktig del av Mekos bilglassatsning är att man satsar på laga småskador i vindrutor, för att minska behovet av byte av hela vindrutan.
Mekos avtal med ALD Automotive/LeasePlan löper på två år från och med i år och omfattar över 230 verkstäder bland Meko-koncernens olika verkstadskedjor.
Bilglasaktörer som ger sig in i skadeverkstadssektorn
2021 gav sig Sveriges största bilglaskedja Ryds Bilglas in i skadeverkstadssektorn genom att köpa skadeverkstaden Autoklinik i Malmö. Sedan dess har Ryds Bilglas hunnit förvärva ytterligare sju skadeverkstäder runt om i Sverige.
Utvecklingen i andra länder
Om man blickar västerut – det vill säga mot USA – så sker där en utveckling som i vissa stycken liknar den här hemma i Sverige. På USA-marknaden är det nämligen allt fler skadeverkstäder som börjat med bilglasjobb.
Trenden med allt fler skadeverkstäder i USA som börjar jobba med bilglas uppmärksammas och uppmuntras i landets branschmedier och fördelar som lyfts fram är bland annat ökad lönsamhet, att skadeverkstaden kan korta sina omloppstider när man även kan ta hand om bilglasarbetena och att man får bättre kontroll över kvaliteten när man genom glasjobbet kan ta hand om hela kedjan.
Läs om utvecklingen i USA i amerikanska branschtidningar HÄR
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3459009