2011 startade Valdemaras Vaiciunas i Oslo företaget Elbilmek som redan då var specialiserade på att jobba med reparation och felsökning av elbilar. Innan Valdemaras startades bilverkstad i Osloområdet hade han dessförinnan jobbat som fordonstekniker på elbilhandlaren Enviro Elbilsalg i Drammen. När företaget lade ned verksamheten 2009 bestämde sig Valdemaras för att fortsätta med elbilar i egen regi.
Valdemaras Vaiciunas har något i branschen så ovanligt som en teknisk universitetsutbildning från sitt förra hemland Litauen, där han mellan 2002 och 2007 studerade sig till en bachelors degree som automation engineer (automationsingenjör). Så har också Elbilmek ända sedan starten jobbat med avancerad felsökning och tog sig tidigt an utmaningen att försöka reparera trasiga elbilsbatterier och andra delar av elbilens högvoltssystem. Personalen får också regelbundet fortbildning, berättar Valdemaras Vaiciunas.
En av Elbilmeks verksamhetsrenar är inköp av begagnade elbilar, men då helst bara de som är fem år eller äldre och gärna med reparationsbehov.
Trots att Elbilmek är ansluten till verkstadskedjan Mekonomen så är man fortfarande helt inriktade på elfordon.
En annan detalj som skiljer Elbilmek från de allra flesta andra bilverkstäder är at t hela eller nästan hela personalstyrkan i alla år bestått av Valdemaras landsmän, det vill säga personer med litauiskt ursprung. En viktig bidragande orsak till detta är den höga kunskapsnivå och yrkesskicklighet som finns i bilbranschen i östra Europa.
Norsk branschtidningen Motorbransjen publicerade nyligen några nyckeltal ur Elbilmeks bokslut, där det bland annat framgick att företaget stadigt ökat sin omsättning och att man 2023 för första gången hade en omsättning på över 20 miljoner norska kronor (NOK) och en vinstmarginal som passerat 10 procent (12,6%).
Några planer på expansion – fler verkstäder – har dock inte Valdemaras Vaiciunas, avslöjar han för Motorbransjen:
– Vår verkstad har ett perfekt läge här invid motorvägen mellan Oslo och Drammen. Ingenstans i Norge är andelen elbilar högre än här, säger Valdemaras till tidningen.
LÄS MER OM ELBILSVERKSTÄDER:
Han har gjort elbilskonvertering till ett hantverk
Här är KGK:s nya unika högvoltskurser
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009