Bilglasgurun som återvände till rötterna

Dec 19, 2024 | Nyheter

Håkan Rönnholm, grundare och ägare till Autoglass Restore som förgyllt glasbranschen med nya innovativa glasreparationslösningar, har nu både tagit över sitt första företag igen och fått det på fötter. Foto: Privat

I bilglasbranschen är Håkan Rönnholm omtalad som en klurig entreprenör som utvecklar innovativa verktyg och lösningar för bilglasreparationer som ligger i framkant. Håkan började sin resa inom bilglas 1991 då han som en av få i Sverige började jobba med stenskottsreparationer. Håkan använde sig av det amerikanska systemet Glasweld som använder sig av vakuum respektive tryck, vilket också är den metod som Håkans egenutvecklade reparationsverktyg Mega Vac använder.

1995 slog Håkan ihop sina påsar med brodern och de jobbade tillsammans i företaget (som hette Glasweld) fram till milennieskiftet, då Håkan startade eget och började utveckla egna reparationsverktyg och lösningar i företaget som han döpte till Autoglass Restore och som 2023 omsatte nästan 5 miljoner kronor.

För två år sedan gick Håkan Rönnholms bror bort och de anställda på Glasweld tog över verksamheten. Men oron i världsekonomin i pandemins spår och minskad försäljning tvingade i augusti företaget i konkurs, och Glasweld i USA frågade Håkan ifall han ville ta över företaget.

I oktober drog Håkan igång verksamheten i det företag han alltså själv startade 1991. Och utmaningarna var många:

– Förutom att vi behövde uppdatera hela företaget med produkter och dokumentation för att få igång detta sedan tidigare väl inarbetade företag så blev vi tyvärr hackade och förlorade massor av viktig information, hela vår webbshop och hemsida, berättar Håkan Rönnholm på sin Linkedin-sida.

Trots alla uppstartsproblem och försenade leveranser har Håkan lyckats sälja Glasweld-produkter för cirka en miljon kronor sedan han tog över i höstas, och nu har han fått upp företaget på banan ordentligt då Glasweld nyligen kunnat sjösätta en helt ny webbshop.

– Vi tackar alla kunder för deras tålamod med försenade leveranser och startproblem. Äntligen kan ni som vill köpa direkt av oss i shopen med bilder och priser på våra produkter göra det, berättar Håkan och skickar även med lite aktuell info till sina kunder:

– Ni som tidigare varit kunder måste tyvärr åter registrera in er eftersom det är ett nytt företag och en helt ny webbshop. Men vi välkomnar självklart även nya kunder.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmil.com
+46 (0)70 3345009