
Foto: Privat och Bilbolaget
På en sedan länge internationell marknad för begagnade bilar och med stora möjligheter till olika former av manipulering av bilens historik och synbara skick så har bakgrundskontroll – att kolla upp bilens historik – aldrig varit viktigare för köparen.
Begagnade bilar som saknar servicebok eller där serviceboken är långt ifrån fullständigt ifylld är vanligt. I dessa fall är allt från Transportstyrelsen till databaser som bland andra Car info Carfax viktiga verktyg för bilspekulanten.
Men eftersom dessa fordonsdatabaser också erbjuder långt ifrån komplett historik så kan bilåterförsäljaren inte sällan vara en viktig källa till information om bilens servicehistorik. Ett exempel på detta är frågan om när kamremmen senast byttes på bilen du är spekulant på. Om bilen tidigare i sitt liv blivit servad på en märkesverkstad är det stor chans att denna kan få fram information om detta.
Fordonsmagasin hittade en äldre begagnad Volvo S60 diesel (årsmod 2008) i synbart välbevarat skick men med hög mätarställning (drygt 35000 mil). En viktig fråga för köparen av en sådan bil är när kamremmen senast byttes – rekommenderat bytesintervall för denna bilmodell är varje 18000 mil eller varje 10 år.
Återförsäljaren som inte lämnar ut servicehistoriken
Volvon ifråga här sedan flertalet år hemmahörande i Västernorrland, varför vi kontaktade den enda Volvo-återförsäljaren i regionen sedan många år – Bilbolaget. När vi ber deras serviceverkstad i Sundsvall att titta ifall den varit inne på service och kamremsbyte hos någon av Bilbolagets anläggningar – så får vi till svar att ”Vi lämnar inte ut uppgifter om detta om du inte är ägare till bilen.” Någon orsak till varför man på Bilbolaget infört denna policy får vi inte heller.
I vår jakt på servicehistorik på vår Volvo S60 ringer vi upp Volvo Cars eget försäljningsbolag Volvo Car Retail som har en rad försäljningsanläggningar och verkstäder i Sverige. Vi får kontakt med Volvo Car Retails anläggning i Kista i norra Stockholm, som vill hjälpa oss och inom några få minuter besvarar vår fråga. Bilen har fått kamremmen bytt redan 2021 strax efter 30000 mil. Volvon verkar med andra ord vara lika noggrant servad som den varit tvättad och städad.
Vilka fler bilhandlare har samma njugga policy kring att lämna ut bilars servicehistorik som Bilbolaget?
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46(0)70 3345009