Branschjurist: Här är frågorna som jag ofta jobbar med

Jun 12, 2024 | Nyheter, Reportage

Ulf Stefansson har jobbat med juridiska frågor för fordonsbranschen i snart 10 år. Foto: Fordonsjuristen

Han har jobbat med motorrelaterade juridikfrågor i 16 år, varav snart tio år åt branschens organisationer. Vi bad juristen Ulf Stefansson ge exempel på några av de vanligaste juridikrelaterade problemen som verkstäder söker hjälp med.

Värmländske juridikutbildade Ulf Stefansson, bosatt i Karlstad, har jobbat med juridiska frågor i 16 år, dels för Konsumentverket och sedan 2016 för branschens medlemsföreningar (Svenska Fordonsbranschen och sedan årsskiftet för Fordonsjuristen).

Fordonsverkstädernas behov av juridisk hjälp och rådgivning visar inga tecken på att minska, tycker Ulf Stefansson. Teknikutvecklingen och de allt bättre möjligheterna att dokumentera till trots så uppstår det missförstånd i verkstädernas kommunikation med kunder, förklarar han.

Här är några av de vanligaste frågorna som Ulf Stefansson stött på i sitt arbete som jurist för Svenska Fordonsbranschen och Fordonsjuristen genom åren:

Vem ska betala när kunden påstår att vi har förstört bilens fälgar vid omläggning av däck?

En kund har inte hämtat ut inlämnade hjul på över ett år, vad ska vi göra med dem och hur ska vi hantera detta?

Kunden påstår att vi har skadat bilen när vi hade den på verkstaden, vem ska betala för det?

Hur ska vi kunna konkurrera när grannen inte betalar moms eller arbetsgivaravgifter och vad kan vi göra åt det?

Hur ska vi bemöta och agera vad gäller följande krav?
”Jag är den nuvarande ägaren av fordonet: XXX123. Vänligen skicka mig fakturan på det arbete ni har utfört på min bil i februari 2023 åt den tidigare ägaren, och bevis på att arbetet har utförts på bilen. Skicka detta så fort som möjligt så att vi kan nå en vänskaplig överenskommelse och undvika att ta detta vidare till domstol”.

Kunden påstår att vi har krockat hans bil, när den stod på vår parkering, vem ska betala?

Vi drog av insprutaren när vi skulle byta den på kundens bil. Vi har lämnat pris på 4800 kr men nu måste vi lyfta på toppen och det kommer kosta 24 900, vem ska betala för merkostnaden?

Kamremmen hoppade under en provkörning, nu menar kunden att vi ska betala reparationen eftersom vi har förstört bilen.

Kunden påstår att vi har förstört lacken när vi polerade bilen. Nu vill kunden ha bilen omlackad, vad ska vi göra?

Kan GA kräva reparation på en auktoriserad verkstad för att rostskyddsgarantin ska gälla?

Hur ska vi bli av med en bil som kunden inte har hämtat ut på sex månader?

Vem kan hjälpa oss med ett tekniskt utlåtande?

Kan ni hjälpa oss, vi är brukar klara oss själva men nu är vi anmälda till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)?

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 345009