TEKNIK: Använder du fabrikatet Denso när du byter till nya glödstift i dieselmotorn och undrar du varför spetsarna är färgade? Här förklarar Denso.
Glödstift är en av åtskilliga produkter i sortimentet hos japanska Denso – en av världens ledande tillverkare av bildelar och motorkomponenter. Och Denso tillverkar glödstift åt både OE (som originalutrustningsdelar) och till eftermarknaden, vilket alltså innebär att Densos glödstift tillverkas på samma produktionslinje oavsett om de är ämnade för OE eller eftermarknaden.
Den uppmärksamme har måhända noterat att spetsarna på Densos glödstift är blågråfärgade, och den färgen har uppkommit i tillverkningsprocessen – så här har det gått till:
En av de viktigaste funktionerna hos glödstiftet är glödröret, som på några sekunder kan värmas upp till temperaturer över 800 grader C för att säkerställa en snabb och pålitlig start av dieselmotorn när den är kall och för att minska utsläpp när motorn är igång.
Glödstiftets prestanda testas därför noggrant i slutet av tillverkningsprocessen, för att kontrollera så att det fungerar enligt den givna specifikationen – att det till exempel har rätt uppvärmningstid och når rätt temperatur.
Det är detta test i produktionen som gör att glödstiftets spets blir grå-blåfärgad. Färgningen uppstår vid oxidering av metallen som accelereras av den höga temperaturen den utsätts för under testet. Oxideringen skadar inte glödstiftet och försämrar inte heller dess prestanda.