Historien om Godkänd Bilverkstad (GBV) kan sägas ha tagit sin början 2014 då dåvarande socialdemokratiskt ledda regeringens konsument- och finansmarknadsminister Per Bolund (mp) hotade med att alla verkstäder skulle få en ny lagstiftad kvalitetsstandard.
Därefter tog branschens ledande föreningar Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Svenska Fordonsbranschen (dåv. Sveriges Fordonsverkstäders Förening – SFVF) initiativ till att ta fram en frivillig kvalitetscertifiering för bilverkstäder.
Så småningom lanserade MRF och dåvarande SFVF resultatet – en kvalitetsstandard (GBV) med sikte på att få alla omkring 4000 verkstäder som sysslar med service av personbilar och lätta lastbilar att certifiera sig.
GBV riktar sig inte längre till alla verkstäder
Men någon gång i år har kriterierna för att få certifiera verkstaden för GBV i tysthet ändrats av Svenska Fordonsbranschen och MRF. I sommar uppmärksammades Fordonsmagasin på att informationen på Godkänd Bilverkstads hemsida uppdaterats med följande text, under rubriken ”Krav för att bli en godkänd bilverkstad”:
”För att en bilverkstad ska kunna bli godkänd enligt våra standarder krävs medlemskap i antingen Svenska Fordonsbranschen (SFB) eller Motorbranschens Riksförbund (MRF).
Villkorsskärpningen meddelades också i Svenska Fordonsbranschens medlemsbrev som gick ut den 6 augusti, med texten: ”För att en bilverkstad ska kunna bli godkänd enligt våra standarder krävs medlemskap i antingen Svenska Fordonsbranschen (SFB) [3] eller Motorbranschens Riksförbund (MRF) [4].”
När vi ställde frågan till Svenska Fordonsbranschen (SFB) och MRF om bakgrunden till att kraven för att GBV-certifiera verkstaden skärpts fick följande mejlsvar från MRF:s vd Tommy Letzén:
”Grunden ligger i kundskyddet som våra organisationer står för.”
Svenska Fordonsbranschen har inte återkommit med några svar på vår fråga.
Det skärpta villkoret för certifiering till Godkänd Bilverkstad (GBV) innebär att det hädanefter bara är fordonsverkstäder som är eller blir medlem i någon av branschföreningarna MRF eller SFB som uppfyller kraven för att bli GBV-certifierade. De två föreningarna har idag tillsammans lite drygt 3000 medlemmar (SFB ca 1800 och MRF ca 1300). I Sverige finns det enligt Transportföretagens beräkning idag i storleksordningen drygt 4000 verkstäder som jobbar med service av personbilar.
Givet dessa siffror så innebär skärpningen av kravet för att bli GBV-certifierad att majoriteten av Sveriges fordonsverkstäder idag inte är kvalificerade för GBV – såvida de inte blir medlem i antingen MRF eller SFB.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009