I Norge kan regeringen och Stortinget snart vara på väg att besluta om att införa något som kommer bli en smärre revolution för begagnatbilmarknaden.
I många år har man i Norge diskuterat införandet av ett register över bilars skadehistorik och både politiker och ansvarigt departement (Samferdseldepartementet) är sedan länge involverade i arbetet med att ta fram ett färdigt förslag.
I slutet av november skickade ansvarig myndighet – Statens Vegvesen – ut ett färdigt förslag till bilskaderegister till ett antal remissinstanser. Införandet av skaderegistret ingår i den norska regeringens handlingsplan mot social dumpning i transport- och fordonssektorn.
Så ska skaderegistret fungera enligt Statens Vegvesens förslag
# Det ska förvaltas och driftas av Statens Vegvesen och vara tillgängligt via inloggning på myndighetens hemsida.
# Det ska vara öppet och sökbart för alla i Norge.
# Det ska ge information om bilens skadehistorik, som hämtas från försäkringsbolagen, vilket innebär att det kommer handla om skador som reglerats av ett försäkringsbolag – vilket även innefattar bilar som lösts in av ett försäkringsbolag och skadereparerats.
# Det ska ge information om vilken verkstad som utfört skadereparationen.
# Några föreslagna avgränsningar är att det bara ska innefatta bilar som reparerats för över 50000 NOK eller bilar som krävt minst 15 skadereparationstimmar.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009