Är de först med att vägleda i hantering av skadade elbilar?

Jul 29, 2024 | Nyheter

Bo Ericsson, vd och grundare av branschföreningen Fordonsjuristen. Bo var tidigare vd för branschföreningen Svenska Fordonsbranschen under organisationens första tio år och fram till 2023. Foto: Fordonsjuristen

Under Bo Ericssons ledning var ett av Svenska Fordonsbranschens fokusområden att bidra till att höja verkstädernas kunskaper om hantering av skadade elbilar, bland annat genom att delta i flera olika projekt med bland andra aktörer som forskningsinstitutet RISE, europeiska branschorganisationen AIRC, företaget Dafo Vehicle Fire Protection och Södertörns Brandförsvarsförbund.

Nu har Bo Ericsson, som sedan hösten 2023 driver nya branschföreningen Fordonsjuristen, samlat de förvärvade kunskaperna och erfarenheterna kring risker med skadade elfordon och elfordonsbatterier i en helt ny skriftlig vägledning som riktar sig till fordonsverkstäder – den heter ”Råd och rekommendationer för hantering av skadade elbilar och hybridbilar”. Juristen Ulf Stefansson, som tidigare jobbat på Svenska Fordonsbranschen, har varit delaktig i framtagandet av den nya skriften.

– Bo Ericsson – när vi googlat efter råd eller riktlinjer med mera för hantering av skadade elbilar eller elfordon så har vi bara hittat en samling på MSB:s hemsida med allmänna råd och råd riktade till räddningstjänstpersonal. Är Fordonsjuristen först i branschen med att ta fram råd och rekommendationer för hantering av skadade elfordon?

– Ja, det är vi. Efter noggrant övervägande kände vi att vi måste ställa vår kunskap till verkstäder (speciellt skadeverkstäder) eftersom de har kontaktat oss för att få guidning i alla frågor kring hantering av en skadad elbil.

Ta del av hela innehållet i Råd och rekommendationer för hantering av skadade elbilar och hybridbilar HÄR.

Läs mer om innehållet i Råd och rekommendationer för hantering av skadade elbilar och hybridbilar här på Fordonsmagasin om några dagar.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjelllin@gmail.com
+46 (0)70 3345009