Entusiast- bilhandlare: Så mycket kostar det att renovera bilen

Dec 20, 2024 | Nyheter, Reportage

Två av de entusiastbilar som Magnus Bengtsson haft i sin ägo i år och som genomgått renovering – till vänster en Mercedes 450 SEL från 1974 och till höger en Mercedes 300 CE-24 från tidigt 1990-tal. Foto: Bengtsson Bil Premium Selection

Hans bilhjärta klappar för Mercedes och han har förmedlat och handlat med många veterana Mercedes i olika åldrar sedan han för några år sedan startade eget inom bilvärdering, bilhandel och bilförmedling.

Många av de äldre Mercedes-bilarna Magnus Bengtsson köpt och sålt har behövt olika grad av handpåläggning eller renovering. Att hitta reservdelar kan ibland kräva lite detektivarbete, men den stora utmaningen är att hitta yrkeskunniga som vill och kan göra jobb på motor och drivlina och med kaross och inredning, avslöjar Magnus:

Magnus Bengtsson Handlar även med andra bilmärken än Mercedes – här en av flera Volvo 244 som han haft i sin ägo i år. Foto: Pierre Kjellin

– Det tar alltid längre tid och kostar mer än tänkt och det är alltid svårt att hitta verkstäder och hantverkare som vill eller kan rostlaga, lackera och om det behövs svetsa, renovera förgasare med mera, förklarar Magnus Bengtsson.

De entusiastbilar som Magnus Bengtsson köper och säljer vidare eller förmedlar hittar han uteslutande via kontakter eller tips. Bilarna är ofta varsamt använda och förvarade men har ofta stått under långa perioder och har ibland vissa renoveringsbehov – allt från lackskador till en del rostangrepp och renovering av inredningen. Och när det handlar om 30-40 år gamla – eller ännu äldre – bilar så anlitar Magnus bara enskilda mekaniker och bilrenoverare, och i de flesta fall yrkesfolk från andra länder:

– De vanliga verkstäderna här hemma vill inte ta sig an veteranbilar – det är för mycket jobb, krångligt för dem att få tag i delar. Det är ju inte heller bilar de brukar jobba med till vardags – de passar helt enkelt inte in i den genomsnittlige verkstadens affärsmodell, säger Magnus.

Här är några vanliga exempel på jobb Magnus kostar på entusiastbilar han handlar med
– priserna är ett grovt genomsnitt och exklusive moms: 

x Demontering och montering, maskering, rostlagning, lackering, färg – 50000-65000kr

x Renovering bromsar, byte bromsok, byte skivor, klotsar mm – 8000- 10.000kr

x Demontering, rengöring och montering av bränsletank, byte bränslefilter och diverse bränsleslangar – ca 10.000-12000kr

x Service med byte av alla oljor, vätskor, stift, tändkablar, fördelare – ca 8000-12000kr

x 4 st nya 14”/15”/16” däck, montering, balansering – ca 5000-7000kr.

Magnus Bengtsson är av Svenska Handelskammaren auktoriserad värderingsman och har över 30 års erfarenhet från bilhandeln som bl.a Sverigechef och anläggningschef.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

Den Mercedes 450 SEL från 1974 som Magnus Bengtsson köpte i år genomgick en grundlig renovering av karossen. Målet är alltid att få bilen i ett skick som närmar sig nyskick, förklarar Magnus Bengtsson. Foto: Bengtsson Bil Premium Selection