TEKNIK: Toyota och kinesiska GAC avslöjade förra sommaren att de jobbar på att ta fram en förbränningsmotor med extremt låga CO2-utsläpp. Nu säger de sig ha gjort ett ”genombrott”.
Sommaren 2023 gick Toyota och den kinesiska biltillverkaren GAC ut med nyheten att de tillsammans utvecklar en förbränningsmotor som drivs på flytande ammoniak. Poängen med att använda ammoniak som bränsle förklarades vara att motorn (där de utgått från en bensinmotor) släpper ut radikalt mindre mängder koldioxid.
Exakt hur deras ammoniakdrivna förbränningsmotor fungerar har inte Toyota och GAC avslöjat, mer än att det handlar om en fyrcylindrig radmotor med två liters cylindervolym som ger en effekt på cirka 161 hästkrafter.
Några utmaningar med ammoniak som bränsle i förbränningsmotorer är att det har i storleksordningen 30 procent lägre energiinnehåll än bensin och att ammoniak tar mycket längre tid på sig än bensin att förbrännas i cylindern. Sistnämnda går dock att korta ned genom att tillsätta andra kemikalier i drivmedlet.
Toyota och GAC hävdar att deras ammoniakdrivna förbränningsmotor släpper ut upp till 90 procent mindre koldioxid jämfört med om motorn hade drivits på bensin.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009