Här är en av pionjärerna som räddar trasiga elbilsbatterier

Dec 15, 2024 | Reportage

EV Repair & Converts grundare och ägare Rrezart Zeinullahu huserar i lokaler i ett litet industriområde i södra Malmö. Foto: Pierre Kjellin

Samarbete och informationsutbyte över landsgränserna, tusentals obetalda lärotimmar och en ohämmad nyfikenhet är några av faktorerna som gjort att skånska EV Repair & Convert idag är vida kända experter på att reparera högvoltsbatterier till elbilar.

Rrezart Zeinullahu startade för fyra år sedan verkstaden EV Repair & Convert. Verksamheten är inriktad på avancerad felsökning och reparation av elbilar samt bilarnas högvoltsbatterier och majoriteten av bilarna man jobbar med är Tesla.

Jobba med reparation av högvoltsbatterier tycks det fortfarande vara få i Sverige som gör:

– Vi är en av ganska få som går in och byter enstaka celler i Teslabatterier. En enda trasig battericell kan göra att hela batteriet slutar fungera. Teslas egna verkstäder här i Sverige får inte öppna batteriet på en Tesla och byta celler. Viktigt att påpeka är att de inte har utbildning för det, säger Rrezart.

Han är utbildad designingenjör och har jobbat i många år i industrin på företag som bland annat ÅF och Sandvik. Vid sidan om verkstaden jobbar han på konsultbasis även med produktutveckling och design.

En del av Rrezarts och hans kompanjoners jobb, framför allt på Teslas bilar, handlar i praktiken om att förbättra bristfälliga konstruktions- och designlösningar.

– Inom produktutveckling har man ofta 18 månaders utveckling innan man lanserar en produkt, men Tesla och även andra tillverkare hoppar i princip över de här 18 månaderna utan släpper ut produkter utan att ha testat grejerna ordentligt, förklarar Rrezart.

Rrezart Zeinullahu visar ett begagnat Tesla-batteri man har i verkstaden. Foto: Pierre Kjellin

Detta gör att det exempelvis i Teslas fall blir alla teknikintresserade entusiaster runt om i världen – ”fan boys” – som i praktiken står för en del av produktutvecklingsarbetet genom sitt eget arbete och brinnande engagemang för produkten, menar Rezart. Samtidigt, påpekar han, är Tesla duktiga på att ta tillvara entusiasternas förbättringar och nya lösningar:

– Tesla har en väldigt platt organisation. Det märks till exempel på så vis att det bara tar några veckor efter att jag kommit in med ett påpekande om en brist eller fel på en bil till att de tagit med sig den informationen och gjort ändringar i produktionen, berättar Rrezart.

EV Repair & Convert har idag ett stabilt rykte som batteriexperter, men Rrezart betonar att de fortfarande ständigt lär sig nya saker i arbetet. Och ett effektivt sätt att lära sig är att samarbeta med och lära av andra aktörer:

– Vi har gått och kommer gå ytterligare utbildningar hos ett företag i södra Europa som har hållit på med elbilsbatterier i över 20 år. De har också varit med och hjälpt ett annat företag i Norden med liknande verksamhet som vi att starta upp sin verksamhet. Vi samarbetar tätt med det här företaget. Vi delar information med varandra och har ömsesidig respekt för varandra. Nya saker vi lär oss delar vi med dem och vice versa.

Dessutom finns det många bilentusiaster runt om i världen som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter, påpekar Rrezart:

– Det finns alltid andra oberoende där ute som delar med sig av information och tips. Men det gäller att ställa rätt frågor och vid rätt tillfälle och till rätt person och hoppas på att de ger dig den informationen.

Batterier en bristvara
Eftersom begagnade högvoltsbatterier inte finns att köpa som reservdel köper Rrezart Zeinullahu begagnade batterier som han främst hittar hos bildemonteringar:

– Jag brukar åka själv och testa batterier innan jag köper dem. I Norge finns det många ”batterikyrkogårdar”. Det här batteriet köpte vi med en defekt på och det ska vi kanske använda de delar som fungerar på. Så hälften av det här batteriet kommer vi inte kunna använda, men jag kommer jag använda till att bygga en batteribank som folk som har solceller kan använda, berättar Rrezart och visar ett Tesla-batteri som ligger i verkstaden.

Rrezart Zeinullahu har under åren även köpt på sig utrustning som man långt ifrån alltid hittar i en fordonsverkstad – bland annat en chip-lödningsmaskin som det tog nio månader att lära sig använda fullt ut.

Hur kvaliteten på högvoltsbatterierna utvecklats under åren tycker Rrezart är för tidigt att säga, trots att Tesla tillverkat elbilar i tio år nu:

– När det gäller kvaliteten på Tesla-batterierna har jag inte noterat några signifikanta skillnader mellan äldre och nyare modeller ännu. Det är dock för tidigt att dra några definitiva slutsatser. Det är möjligt att vissa batcher av batterier kan ha något sämre prestanda, men det är viktigt att komma ihåg att Teslas fordon är utspridda över hela världen och används under olika förhållanden. Det gör det lite svårt att göra en generell bedömning av batteriernas kvalitet.

– Vi fortsätter att övervaka och utvärdera batterierna noggrant, och om det finns några uppenbara förbättringar eller försämringar över tid kommer vi självklart att notera och hantera dem på lämpligt sätt.

LÄS ÄVEN:

Verkstaden som gjort elkonvertering till ett hantverk

Spjutspetsverkstäder som KGK försökt köpa

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009