Den skyhöga inverteringskostnaden för fordonen och den begränsade räckvidden gör att eldrivna lastbilar fortfarande nästan helt lyser med sin frånvaro i den tunga fjärrtrafiken. Men flera aktörer, däribland ZF, jobbar sedan flera år med att utveckla en gyllene medelväg till eldriften och dieseldriften, nämligen en unik lösning som gör lastbilsekipaget hybriddrivet.
På en av världens största internationella mässor för transportbranschen – tyska IAA som ägde rum i Hannover nyligen – visades ett nytt koncept för hybriddrift av trailerekipage upp. Det går under namnet ”Trail Trax” och handlar om en speciell treaxlad semitrailer som kopplas till en vanlig dieseldriven dragbil.
Det speciella med Trail Trax-trailern är att en av dess axlar är utrustad med inkopplingsbar eldrift. Elmotorn som driver axeln får sin energi från ett mindre batteri som antingen kan laddas via en laddstolpe eller genom bromskraftåtervinning, det vill säga el som genereras när lastbilsekipaget bromsar.
Trail Trax-konceptet innebär alltså att lastbilsekipaget alltid är dieseldrivet via dragbilen, men även delvis eldrivet via semitrailerns drivande axel – i vilken utsträckning det är eldrivet avgörs i hög grad av om semitrailerns batteri laddas externt (på laddstation) eller bara genom bromskraftåtervinning. Med bromskraftåtervinning ska dragbilens dieselförbrukning minska med upp till 16 procent, och om ekipaget laddas på laddstation ska dieselförbrukningen sjunka med upp till 40 procent.
Trail Tax testas just nu I fält och de som utvecklar konceptet är tyska ZF med hjälp av tillverkarna Kässbohrer, Krone och BPW, där BPW står för utvecklingen av den eldrivna axeln. Utvecklingsprojektet får stöd av EU.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009