En nackdel med stora litiumjon-batterier, som exempelvis de som sitter i elfordon, är att en brand i sådana batterier är synnerligen svårsläckt och intensiv. Dessutom är en brand i ett elfordonsbatteri svår att upptäcka; redan när branden är ett embryo så är det för sent för en verkstad med sina begränsade släckningsresurser att häva branden. Endast en räddningstjänststyrka med stora släckresurser kan ha en möjlighet att släcka branden.
Men nu finns det en lösning som gör att fordonsverkstäder inte längre riskerar brandsäkerheten när de har en elbil i sina lokaler. Brandsäkerhetsföretaget Dafo Vehicle lanserade tidigare i höst en helt ny typ av brandsensor med namnet ”EV Garm”.
Så fungerar Dafos brandsensor
Det som utmärker EV Garm är att sensorn kan identifiera och slå larm om en begynnande brand i ett elfordons litiumjonbatteri redan innan själva branden startat. Detta är är möjligt genom att EV Garm känner av redan mycket små utsläpp av kolmonoxid – en gas som bildas redan när det finns en liten begynnande glödbrand.
För att fungera optimalt ska brandsensorn EV Garm placeras nära elfordonsbatteriets övertrycksventil – helst inte längre än 30 centimeter bort. Detta gör att sensorn kan reagera på tidiga tecken på utsläpp av kolmonoxid från litiumjonbatteriet.
Om EV Garm indikerar ett utsläpp av kolmonoxid kommer sensorn att ge ifrån sig en hög sirensignal, blinka med ljus och skicka meddelanden till verkstadspersonalen.
Så här ansluter och använder du EV Garm – se Dafo Vehicles instruktionsfilm HÄR (skrolla ned på sidan för att se filmen)
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009