Här är Min Bils nya satsning

Jan 14, 2025 | Nyheter

Så här ser Autoremotes startsida på internet ut.

”Med ”Autoremote” behöver verkstäder aldrig mer tacka nej till kunder eller boka in jobb hos konkurrerande auktoriserade verkstäder”. Så presenterar Min Bil Group sin nya digitala tjänst på sin Linkedin-sida.

Autoremote är en fjärrstyrd programmerings- och diagnostjänst som riktar sig till bil- och skadeverkstäder som behöver hjälp med att slutföra arbeten som tidigare krävde hjälp av exempelvis en konkurrerande verkstad. Autoremote bedrivs som en verksamhet inom Min Group.

Autoremote är en pay per use-tjänst (betala vid varje tillfälle) som till att börja med erbjuds i två prisnivåer – Standard och Avancerad. Den erbjuder hjälp med avläsning och radering av felkoder, nedladdning av mjukvara, programmering av en komponent (t.ex styrdon) och återställning av serviceindikatorn.

Fredrik Nitz, affärsområdeschef Autoremote – varför behöver många verkstäder hjälp med detta?

Min Bils anläggning i Bromma i västra Stockholm. Min Bil Group har idag sex anläggningar i Storstockholmsområdet. Foto: Min Bil

– Ett exempel är att verkstaden har ett diagnosverktyg som inte kan radera felkoden, eller att bilen man jobbar med kräver en mjukvaruuppdatering som deras verktyg inte kan tillhandahålla. Eller att verkstaden inte har verktygen eller resurserna att programmera exempelvis ett styrdon. Det är sådana jobb som vi nu hjälper till med genom Autoremote.

Det ni nu erbjuder via Autoremote finns väl redan anda aktörer på marknaden som till viss del erbjuder?

– Ja, verkstaden kan få hjälp med samma typ av tjänster hos aktörer som Hella Gutmann och Bosch. Men vår fördel skulle jag säga är att vi är en lokal leverantör – vi finns i Sverige, vi är snabba och flexibla eftersom vi är en liten aktör.

Vilken är Autoremotes främsta målgrupp och hur marknadsför man tjänsten?

Fredrik Nitz, affärsområdeschef för Autoremote på Min Bil Group. Foto: Min Bil

– Det är i första hand allbilverkstäderna. De tror vi har störst behov av Autoremotes tjänsteutbud. Vi gör mejlutskick och går ut i olika sociala medier. På Min Bil har vi också en stor grupp återkommande kunder som vi enkelt når, dels våra verkstadskunder men även våra kunder som köper bildelar genom vår grossistverksamhet med originaldelar.

Och hur många hos er på Min Bil-koncernen är det som kommer jobba med Autoremote-tjänsterna?

– Vi har sex anställda som ska jobba dedikerat med Autoremote. Det är både personer som vi nyanställt och några som redan jobbar hos oss sedan tidigare.

Aha, så det var folk till Autoremote som ni annonserade efter under förra året, bland annat annonsen där ni sökte en diagnostekniker?

– Ja det stämmer. Vi har jobbat med att bygga upp Autoremote i mer än ett år. Och vi lanserar alltså konceptet nu.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009