Juridik: Vad gäller kring hybridgaranti och Goodwill?

May 28, 2024 | Nyheter

T v – Ulf Stefanson, jurist med cirka 14 års erfarenhet från Fordonsbranschen varav nästan tio år som jurist på branschföreningen Svenska Fordonsbranschen (fd SFVF). Foto: Privat och Toyota

JURIDIK: Kan bilägaren verkligen gå miste om hybridbilens hybridgaranti ifall bilen servas på allbilverkstad? Juristen Ulf Stefansson svarar och förklarar.

FRÅGA:
Just nu är det lite diskussioner på sociala medier kring om huruvida bilägaren kan bli av med sin hybridgaranti och goodwill eller inte ifall hybridbilen servas på en icke-auktoriserad verkstad. En frågeställare ger intrycket av att det endast är en auktoriserad verkstad som har möjlighet att utföra ett test av hybridsystemets batteri. Jag blir inte mycket klokare av att läsa där, så jag undrar vad som gäller?

Ulf Stefansson, jurist, svarar:

Rent konkurrensrättsligt så förhåller det sig så att bilägaren i regel inte behöver bli av med sin hybridgaranti om denne väljer att lämna bilen på service hos en icke-auktoriserad verkstad (allbilverkstad). Denna garanti är en så kallad utökad garanti till nybilsgarantin som utfärdas i samband med försäljningstillfället och följer bilen. 

Om en fordonstillverkare eller bilimportör inom ett distributionssystem ihop med en auktoriserad reparatör endast erbjuder ett garantisystem som innehåller en begränsning vad gäller att utföra service endast inom det gemensamma nätverket är det troligt att oberoende reparatörer och alternativa distributionskanaler för reservdelar (de som säljer alternativa reservdelar på eftermarknaden) utestängs.

Genom att via garantivillkoren begränsa bilägarnas val av verkstad för service till att endast omfatta verkstäder auktoriserade för det aktuella bilmärket så skulle det troligen få bilägaren och konsumenterna i allmänhet att tro att garantin blir ogiltig om service utförs hos en oberoende verkstad och med alternativa reservdelar. Ett sådant villkor skulle strida mot EU:s konkurrensregler (EU:s gruppundantag).  

En förutsättning för att garantin ska gälla är dock att service utförs fackmässigt och i enlighet med tillverkarens senaste publicerade reparationsanvisningar samt att rätt verktyg och diagnos används. Verkstadens tekniker måste också inneha rätt kompetens och att godkända reservdelar och smörjmedel används.  

När det gäller bilägarens möjligheter att få reparationer och andra arbeten gjorda inom ramen för ”goodwill” så kan det däremot spela roll ifall bilägaren lämnar sin bil till den märkesauktoriserade verkstaden eller inte. ”Goodwill” ges främst av kundvårdsskäl.

Bilägarens möjligheter att åtnjuta godwill kan även påverkas av en långsiktig kundrelation. Som exempel tillämpas ibland fabriksgoodwill hos OEM (märkesverkstäder) i samband med att nybilsgarantin löpt ut och ett fel uppkommer som annars skulle omfattas av garantin. Denna Goodwill har vi främst sett hos de tillverkare som erbjuder en något kortare nybilsgaranti om 2 år.

Ulf Stefansson är jurist med cirka 15 års erfarenhet från fordonsbranschen, varav närmare tio år som jurist på branschorganisationen Svenska Fordonsbranschen (fd SFVF).

Läs även: Vad ingår i en hybridservice?

 

Läs tidigare JURIDIK-artiklar: Får kunden ta del av vår offert?

Kontakta redaktionen:
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 34 50 09