Köpa bil-guide

En av Sveriges största begagnatbilhandlare – bilder från showroom samt anläggningen där bilarna tas in och gås igenom. Foto: Pierre Kjellin

Den här guiden riktar sig i första hand till Dig som privatköpare och vill hjälpa dig att hitta den biltyp och drivlina som bästa passar dina behov och plånbok. Guiden ska också ge dig kunskaper och vägledning i bilägandet. Dagens bilar – eller rättare sagt de bilar som tillverkats de senaste 15-20 åren – är så tekniskt avancerade att Du som bilägare bör ha med dig att bilägandet också ofrånkomligt kommer innebära överraskningar, ju mer du kör och ju längre du äger din bil desto fler överraskningar kan Du vänta dig. Och med överraskningar menar vi fel och reparationer. Med vår guide vill vi ge dig så mycket kunskaper och tips att överraskningarna blir färre, detta genom att du själv kan förutse dem och i vissa fall även förhindra dem.

 

Vad ska jag välja – tvåhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet?

Att köpa bil är att ge sig in i en svårgenomtränglig djungel av fakta, risker och ekonomiska kalkyler. Foto: Pierre Kjellin

FYRHJULSDRIFT

Fördelar: Den klart största fördelen med fyrhjulsdrift är att bilen får bättre framkomlighet i utmanande vinterväglag, det vill säga på oplogad, moddig och isig väg men även på väg med dåligt väglag av andra orsaker (t ex lerig väg, väg med mycket rullgrus). En fyrhjulsdriven bil har ofta lite högre andrahandsvärde jämfört med om den är tvåhjulsdriven.

Nackdelar: Fyrhjulsdriften innebär fler rörliga delar, att bilen blir tyngre (och även dyrare i inköp) och att bilen blir lite känsligare för ojämnt slitage på däcken (d.v.s att däcken är olika mycket slitna). Därför blir underhållet på en fyrhjulsdriven bil lite dyrare jämfört med om bilen varit tvåhjulsdriven. En fyrhjulsdriven bil får också något dyrare kostnader för däck.

TVÅHJULSDRIVET (fram-/bakhjulsdrift) 

Fördelar: Billigare att köpa och äga än en fyrhjulsdriven bil. Nyare tvåhjulsdrivna bilar har dessutom så många och så avancerade vägsäkerhetsfunktioner (t ex antisladdsystem, autobroms) och automatlåda att de har bättre framkomlighet än tvåhjulsdrivna bilar traditionellt haft.

Nackdelar: Mycket få – om du inte ofta drar tungt släp, husvagn och/eller bor i glesbygd med ofta dåliga vägar och rejäla vintrar.

Vilket drivmedelsalternativ ska jag välja – en bil med bensin-, diesel-, el-, biogas-, bensin/etanol-motor?

BENSINMOTOR

Fördelar: Bensinmotorn är den förbränningsmotor som är billigast och enklast att underhålla och reparera. Bensinmotorn är den vanligaste förbränningsmotorn i Sverige och globalt. Bensinmotorn tål utan problem att starta riktigt kalla vinterdagar.

Nackdelar: En större/tyngre bil med bensinmotor är ofta ganska törstig, likaså en bil med en effektstark bensinmotor. Ett snålare alternativ om Du väljer en större bil är en bensinbil med hybriddrift (bensinmotor assisterad av en elmotor).

ETANOLMOTOR

Fördelar: De etanoldrivna bilarna på marknaden kan alltid tankas och köras på både bensin och etanol, då motorn i grunden är en bensinmotor som anpassats för etanoldrift. Fördelen med etanol är att det är ett hållbarare alternativ till bensin då det ger lägre utsläpp av koldioxid än bensin.

Nackdelar: Allt färre mackar säljer etanol på grund av vikande efterfrågan. Etanol är ett drivmedel som är lite aggressivt mot motorn, då det bland annat kan få delar i bränslesystemet att korrodera och gummidetaljer att torka/spricka. En bensinmotor som körs på etanol blir också törstigare än när den körs på bensin, då etanol har lägre energiinnehåll än bensin. Å andra sida ger motorn lite högre effekt när den körs på etanol jämfört med bensin.

DIESELMOTOR

Fördelar: De bränslesnålare än alla andra förbränningsmotorer och erbjuder bättre segdragningsförmåga (högre vridmoment) än jämförbara bensin- och gasmotorer. Dieselmotorn är det bästa alternativet om du ofta drar släp/husvagn och framför allt om du både kör många mil varje år (ca 2000 mil eller mer) och oftast kör längre sträckor när du kör (några mil per körning eller mer).

Nackdelar: Dieselbilen mår bäst om motorn förvärmts med motorvärmare vintertid/vid minusgrader och den kan vara lite svårstartad vid riktigt kalla temperaturer (runt 15-20 minusgrader eller kallare). Är dyrare att serva än bensin/gasbilar. Dieselmotorn mår inte bra av att ofta köras korta sträckor, det vill säga om motorn går så kort tid att den inte hinner uppnå arbetstemperatur.

HYBRIDDRIFT

Bilar med hybridrift innebär i de allra flesta fall att en bil som drivs av en bensinmotor och som i lägre hastigheter och belastningar är assisterad av en mindre elmotor. Det finns även ett mindre antal modeller på marknaden med kombinationen dieselmotor assisterad av en elmotor (främst Mercedes).
Allt vanligare är det med hybridbilar som är laddbara, det vill säga där du antingen kan ladda elmotorns batteri när bilen står stilla eller där detta batteri kan laddas under färd.
De allra senaste åren har det också börjat komma hybridbilar som i grunden drivs av en elmotor men där elmotorns batteri laddas även av en liten bensinmotor. Denna typ av hybridbilar fungerar således som en vanlig elbil, men där förbränningsmotorn bara laddar batteriet.

Fördelar: En hybriddriven bil är ett bra köp för de allra flesta bilägare. Hybridbilar har idag generellt bättre andrahandsvärde än konventionella bensin- eller dieselbilar. En hybriddriven bil drar generellt mindre bränsle än en konventionell fossilbil – ju mer du kör i stan och i lägre hastigheter desto större blir bränslebesparingen.

Nackdelar: Ytterst få, värd att nämna kan vara att en hybriddriven bil tekniskt sett är lite mera avancerad och komplicerad i sin konstruktion än en bil med enbart förbränningsmotor. Detta gör att det kan vara bra att ta höjd för att ett fel i själva hybriddrivlinan riskerar att bli lite dyrare att åtgärda. Men hybridbilar utmärker sig inte i negativ bemärkelse när det gäller pålitlighet och driftssäkerhet.

LÄS REPORTAGE HOS Sveriges största begagnatbilhandlare

ELDRIFT

Att köpa elbil är också förknippat med risker – om än färre än när du köper en vanlig fossilbil. Foto: Pierre Kjellin

Fördelar: De är många, men framför allt att elbilen är billigare och enklare att serva än alla fossilbilar, oavsett vilken typ av förbränningsmotor de har. Elbilen är generellt billigare att tanka, elmotorn är enklare att reparera, det är betydligt färre delar på en elbil och därmed färre saker som kan gå sönder. Elbilar behöver generellt sett inte heller servas lika ofta som fossilbilar.

Nackdelar: En elbil är bara en bra affär och ett bekvämt val om du har möjlighet att minst varannan eller varje dag (beroende på hur långt du kör varje dag) ladda elbilen antingen hemma eller på jobbet. Elbilar har bara funnits på Sverigemarknaden i nämnvärd utsträckning i lite mer än tio år, vilket gör att utbudet är begränsat och det bara finns max 10-14 år gamla elbilar att köpa, vilket gör att priserna också är ganska höga – det finns i princip inga elbilar i prisklassen 50000 kronor eller lägre. Elbilens kanske viktigaste bildel – drivbatteriet – är också extremt dyrt att byta eller reparera, något som gör köpet av en äldre elbil eller elbil som gått långt (dvs elbil utan kvarvarande fabriksgarantier) till en potentiellt riskfylld investering.

NYARE ELLER ÄLDRE BIL?

Nyare bil – fördelar: Med en nyare bil åtnjuter du ofta fortfarande den så kallade nybilsgarantin, det vill säga tillverkarens egen garanti som ska ge ersättning vid eventuella fel eller defekter som kan hänföras till ett produktions- eller monteringsfel under normal användning. Nybilsgarantins längd varierar mellan olika biltillverkare men är ofta 6 år, men kan vara både kortare och längre beroende på bilmärke och modell.
Med en nyare bil får du ofta många eller de flesta aktiva säkerhetssystem (filhållningsassistent, autobroms o dyl) som är standard på nya bilar från och med 7 juli i år. Och ju nyare bil i regel desto snålare motor och desto lägre fordonsskatt.

Nyare bil – nackdelar: Ju nyare bil desto dyrare service och reparationer, är ett vanligt samband och ett samband som är mera relevant ju lyxigare och exklusivare bilmodell det handlar om.
En viktig skillnad när det gäller servicebehov och ser vicekostnad är ifall bilen är utrustad med många av dagens aktiva säkerhetssystem som filhållningsassistent, autobroms, trötthetsvarnare, backkamera och liknande. En bil med bland andra dessa säkerhetssystem innebär att bilen är utrustad med flera kameror och många sensorer, vilket innebär att bilen regelbundet behöver få dessa system kalibrerade hos en verkstad. Denna typ av service behöver i regel inte göras ofta men den kan vara förhållandevis kostsam. Ett fel på något av dessa säkerhetssystem kan också vara kostsamt att felsöka och åtgärda.

Fossilfrivet eller eldrivet? Det finns många aspekter att beakta i valet av drivlina. Bilen till höger är en eldriven Kia EV9, en av de största elbilarna på marknaden. Foto: Pierre Kjellin

Äldre bil – fördelar: En äldre bil innebär oftast att verkstäderna har mera kunskap och erfarenhet av bilen/bilmodellen och att de därför har lättare att hitta och åtgärda fel på bilen. Äldre bil innebär också ofta att reservdelarna är billigare än till en nyare bil. Men även här finns det gott om undantag – i synnerhet exklusivare och ovanligare bilar.

Äldre bil – nackdelar: Med en äldre bil löper du som bilägare av naturliga orsaker större risk att råka ut för fel och haverier. Detta eftersom bilen och dess komponenter och delar med stigande ålder och miltal utsätts för slitage och åldrande.

Med en äldre bil får du också en bil som oftast saknar många av eller alla moderna aktiva säkerhetssystem som t.ex filhållningsassistent, autobroms, trötthetsvarnare och parkeringsasistent. En äldre bil har också oftast högre fordonskatt.

HÖG ELLER LÅG MÄTARSTÄLLNING?

Fördelar: Att köpa en bil med hög mätarställning – som gått långt – behöver inte bara vara en nackdel. Hög mätarställning innebär att bilen körts mycket och och ofta även långa sträckor. Alla bilar – såväl eldrivna som traditionellt förbränningsmotordrivna – mår bra av att köras så ofta och mycket som möjligt och helst också längre sträckor vid varje körtillfälle. En bil som står stilla tenderar att drabbas av fuktbildning på grund av t.ex kondens, ansamling av damm på olika ställen – och dessa båda saker är dåligt för elektriska och elektroniska komponenter då det kan leda till rost, ärrbildning vilket kan leda till glapp, krypströmmar o dyl. En bil är gjord för att köras, precis som vi människor är gjorda för att vara i rörelse och inte sitta stilla.
En bil som gått långt har inte sällan också hunnit råka ut för många av de vanliga felen, problemen och ev barnsjukdomar och därmed också fått dessa åtgärdade. Har bilen dessutom haft få ägare så har du turen att ha en säljare (eller tidigare ägare innan bilfirman) som sitter på en massa kunskap, erfarenheter och tips om bilen du ska köpa eller köpt.

Nackdelar: Alldeles uppenbart har en bil som gått långt mindre kvar av sin livslängd än en bil som gått lite – detta samband går inte att trolla bort. Vill du ha lite av nybilskänslan och en bil där allt garanterat är fräscht och slitet så är det en nyare bil eller åtminstone en bil med låg mätarställning som gäller.

Tänk alltid på detta när du köpt en bil

Att välja en äldre bil är inte bara förknippat med risker för fel och slitage, det kan också innebära ett billigare bilägande. Foto: Pierre Kjellin

Oavsett om du köper bilen hos en handlare eller av en privatperson så kan den ha stått oanvänd en längre tid – allt från kanske någon vecka men ofta i en eller flera månader. En bil som står still utan att köras innebär att motorn och alla rörliga delar inte har fått någon smörjning. Beroende på hur bilen stått (utomhus eller i varm- eller kallgarage eller bilhall) så kan bilen också ha utsatts för varierande temperaturer, och stora temperaturskiftningar innebär ofta stor risk för kondensbildning. Kondens (vatten/vattenånga) är dåligt för alla fordon, maskiner och mekanik då det kan alstra rost på metalldelar, ärgbildning på el- och elektronikkomponenter – samtidigt som fukt och vatten binder och suger åt sig damm och smuts.

En bil som stått stilla länge riskerar därmed att drabbas av exempelvis felkoder när du precis hämtat den och börjat köra med den. Oftast försvinner felkoderna av sig själv så fort du återstartat bilen eller kört den ett kortare tag. I vissa fall kan de tyda på något smärre fel som behöver åtgärdas eller att verkstaden bara behöver kontrollera orsaken till felkoden för att sedan kunna släcka den utan vidare åtgärd.

En annan sak som är vanligt förekommande på bilar som säljs hos handlare är att de hunnit stå så länge i bilhallen att de fått sitt batteri bytt. På många nyare bilar som får sitt batteri bytt uppstår det en eller flera felkoder efter batteribytet – felkoder som i regel alltså inte beror på ett faktiskt fel, men som ändå bör kontrolleras av en verkstad.

När Du köper en bil så rekommenderar vi Dig därför alltid att:

…ta höjd för några tusenlappar i oförutsedda utgifter,

…lämna in bilen på service lite tidigare än rekommenderat serviceintervall vid första servicetillfället. Detta för att minska risken för problem på grund av att den vid föregående servicetillfälle fått en bristfällig service.

LÄS REPORTAGE HOS Sveriges största begagnatbilhandlare

FOTNOT: All kopiering och/eller spridning av hela eller delar av textinnehållet i denna artikel är otillåten för företag. Fordonsmgasin äger upphovsrätten till textinnehållet.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009