Han har besökt samtliga Automechanika-mässor sedan starten 1971. Vi bad 82-årige Oslo-bon och mångårige journalisten Jon Winding-Sørensen blicka tillbaka på sina Automechanika-upplevelser och ge lite mässbesökartips.
När Automechanika slog upp portarna för första gången 1971 jobbade den norske journalisten Jon Winding-Sørensen för den norska branschtidningen Moderne Transport. Han hade stor frihet att resa och besöka olika mässor i sitt jobb med tidningen – en förmån han alltid utnyttjat.
Automechanikas premiär 1971 hade ett synnerligen blygsamt omfång, minns Jon:
– Som jag minns det hade mässan två hallar. Det var den tyska industrin som var där och ställde ut – Bosch, Hella, Gedore bland andra.
Jon Winding-Sørensen besökte även den andra Automechanika-mässan, som ägde rum redan året efter. Och han märkte en stor skillnad:
– Den mässan blev mycket större. Det var en mera strukturerad mässa, de hade ju upptäckt att det fanns en efterfrågan på en sådan här typ av branschmässa.
Läs om Automechanikas historia HÄR
En stor skillnad mellan det första årtiondets Automechanika-mässor och dagens tycker Jon är att de stora leverantörerna i branschen som Bosch och de andra stora drakarna då knappt var kända i konsumentledet – de syntes bara som ett litet namn i det finstilta vid sidan av de kända bilmärkenas logotyper.
Men det har ändrats en hel del sedan dess. Idag har de stora leverantörerna muskler och förmågan att sätta stort avtryck på Automechanika, tycker Jon.
Jon Winding-Sørensen har alltid varit en flitig besökare av de stora branschmässorna i fordonssektorn och han minns hur det blev lättare att få ihop planeringen när den stora bilmässan IAA i Frankfurt 19 delades upp i två mässor, då lastbilarna fick en egen mässa – IAA Transportation, som ägde rum i anslutning till Automechanika:
– Så då blev det så att ena året var det bilutställningen (IAA Mobility) och året efter åkte jag på lastbilsmässan och då kunde jag kombinera den med ett besök på Automechanika innan jag åkte hem från Frankfurt, berättar Jon.
Vilken är då Jon Winding-Sørensens strategi när han ska bevaka en jättemässa som Automechanika?
– Jag försöker att först få en översikt över vad som händer på mässan och ha ett helikopterperspektiv – hålla koll på de stora ämnena och trenderna. Det går inte att dyka ner i alla ämnen och man hinner aldrig besöka alla mässhallar.
Dagens Automechanika, som det senaste decenniet haft kring 1000000 besökare eller mer, gör det utmanande att hitta boende i miljonstaden Frankfurt, intygar Jon Winding-Sørensen. Men tillägger att det inte nödvändigtvis var lättare inför de första mässorna:
– Det var ju inte det, för då var man tvungen att hitta allt – hotell, parkering, allmänna färdmedel – på egen hand. Det fanns inget internet eller Google Maps.
Samma sak var det med själva mässan innan internet och hemsidor fanns, påminner Jon:
Det var alltid en del överraskningar när man besökte Automechanika. Man var ju tvungen att gå runt i mässhallarna för att se vad de olika utställarna hade med sig och vad de hade för aktiviteter.
– Jag tycker Automechanika är en fantastisk mässa. Den handlar inte bara om att pusha för produkter utan även om värdeskapande – nya tekniklösningar, nya verktyg, affärsmodeller.
Läs om Automechanikas historia HÄR
av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009