När Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Svenska Fordonsbranschen (SFB) tillsammans jobbade med att ta fram en ny kvalitetsstandard för fordonsverkstäder – Godkänd Bilverkstad (GBV) – så fick Konsumentverket vara med och lämna synpunkter när det gäller verkstadstjänsten och kontrollen samt uppföljningen av dess fackmässighet.
Efter att GBV började implementeras på de första verkstäderna 2018 så ställde sig Konsumentverket bakom den nya certifieringen genom att rekommendera den.
I år har dock de två branschföreningarna SFB och MRF ändrat spelplanen för GBV genom att skärpa villkoren för att certifiera en verkstad för GBV, där det nya kravet är medlemskap i någon av de två branschföreningarna.
LÄS ÄVEN: Därför blir det svårare bli GBV-certifierad
Den väsentliga skärpningen av villkoren för att få GBV-certifiera en verkstad är emellertid inget som Konsumentverket har några synpunkter på – men det av specifika skäl:
– Om GBV hade varit en branschöverenskommelse (jfr BÖ 2015:04 ang. reparationsvillkor) mellan Konsumentverket och branschorganisationerna, vilken syftar till att sprida god sed på marknaden, hade uppställande av ett medlemsvillkor inte varit möjligt. Det förklarar Gabriella Fenger-Krog, chef för enheten Motor på Konsumentverket.
Och så här säger hon om varför Godkänd Bilverkstads villkor är en fråga för enbart branschen:
– I detta fall utgör GBV en branschegen certifiering där branscherna förfogar över frågan om vilka verkstäder som kan erhålla certifieringen.
LÄS ÄVEN: Därför blir det svårare bli GBV-certifierad
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009