REPORTAGE

Entusiast- bilhandlare: SĂ„ mycket kostar det att renovera bilen

TvĂ„ av de entusiastbilar som Magnus Bengtsson haft i sin Ă€go i Ă„r och som genomgĂ„tt renovering – till vĂ€nster en Mercedes 450 SEL frĂ„n 1974 och till höger en Mercedes 300 CE-24 frĂ„n tidigt 1990-tal. Foto: Bengtsson Bil Premium Selection

Hans bilhjÀrta klappar för Mercedes och han har förmedlat och handlat med mÄnga veterana Mercedes i olika Äldrar sedan han för nÄgra Är sedan startade eget inom bilvÀrdering, bilhandel och bilförmedling.

MÄnga av de Àldre Mercedes-bilarna Magnus Bengtsson köpt och sÄlt har behövt olika grad av handpÄlÀggning eller renovering. Att hitta reservdelar kan ibland krÀva lite detektivarbete, men den stora utmaningen Àr att hitta yrkeskunniga som vill och kan göra jobb pÄ motor och drivlina och med kaross och inredning, avslöjar Magnus:

Magnus Bengtsson Handlar Ă€ven med andra bilmĂ€rken Ă€n Mercedes – hĂ€r en av flera Volvo 244 som han haft i sin Ă€go i Ă„r. Foto: Pierre Kjellin

– Det tar alltid lĂ€ngre tid och kostar mer Ă€n tĂ€nkt och det Ă€r alltid svĂ„rt att hitta verkstĂ€der och hantverkare som vill eller kan rostlaga, lackera och om det behövs svetsa, renovera förgasare med mera, förklarar Magnus Bengtsson.

De entusiastbilar som Magnus Bengtsson köper och sĂ€ljer vidare eller förmedlar hittar han uteslutande via kontakter eller tips. Bilarna Ă€r ofta varsamt anvĂ€nda och förvarade men har ofta stĂ„tt under lĂ„nga perioder och har ibland vissa renoveringsbehov – allt frĂ„n lackskador till en del rostangrepp och renovering av inredningen. Och nĂ€r det handlar om 30-40 Ă„r gamla – eller Ă€nnu Ă€ldre – bilar sĂ„ anlitar Magnus bara enskilda mekaniker och bilrenoverare, och i de flesta fall yrkesfolk frĂ„n andra lĂ€nder:

– De vanliga verkstĂ€derna hĂ€r hemma vill inte ta sig an veteranbilar – det Ă€r för mycket jobb, krĂ„ngligt för dem att fĂ„ tag i delar. Det Ă€r ju inte heller bilar de brukar jobba med till vardags – de passar helt enkelt inte in i den genomsnittlige verkstadens affĂ€rsmodell, sĂ€ger Magnus.

HÀr Àr nÄgra vanliga exempel pÄ jobb Magnus kostar pÄ entusiastbilar han handlar med
– priserna Ă€r ett grovt genomsnitt och exklusive moms: 

x Demontering och montering, maskering, rostlagning, lackering, fĂ€rg – 50000-65000kr

x Renovering bromsar, byte bromsok, byte skivor, klotsar mm – 8000- 10.000kr

x Demontering, rengöring och montering av brĂ€nsletank, byte brĂ€nslefilter och diverse brĂ€nsleslangar – ca 10.000-12000kr

x Service med byte av alla oljor, vĂ€tskor, stift, tĂ€ndkablar, fördelare – ca 8000-12000kr

x 4 st nya 14”/15”/16” dĂ€ck, montering, balansering – ca 5000-7000kr.

Magnus Bengtsson Àr av Svenska Handelskammaren auktoriserad vÀrderingsman och har över 30 Ärs erfarenhet frÄn bilhandeln som bl.a Sverigechef och anlÀggningschef.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

Den Mercedes 450 SEL frÄn 1974 som Magnus Bengtsson köpte i Är genomgick en grundlig renovering av karossen. MÄlet Àr alltid att fÄ bilen i ett skick som nÀrmar sig nyskick, förklarar Magnus Bengtsson. Foto: Bengtsson Bil Premium Selection

HÀr Àr en av pionjÀrerna som rÀddar trasiga elbilsbatterier

EV Repair & Converts grundare och Àgare Rrezart Zeinullahu huserar i lokaler i ett litet industriomrÄde i södra Malmö. Foto: Pierre Kjellin

Samarbete och informationsutbyte över landsgrÀnserna, tusentals obetalda lÀrotimmar och en ohÀmmad nyfikenhet Àr nÄgra av faktorerna som gjort att skÄnska EV Repair & Convert idag Àr vida kÀnda experter pÄ att reparera högvoltsbatterier till elbilar.

Rrezart Zeinullahu startade för fyra Är sedan verkstaden EV Repair & Convert. Verksamheten Àr inriktad pÄ avancerad felsökning och reparation av elbilar samt bilarnas högvoltsbatterier och majoriteten av bilarna man jobbar med Àr Tesla.

Jobba med reparation av högvoltsbatterier tycks det fortfarande vara fÄ i Sverige som gör:

– Vi Ă€r en av ganska fĂ„ som gĂ„r in och byter enstaka celler i Teslabatterier. En enda trasig battericell kan göra att hela batteriet slutar fungera. Teslas egna verkstĂ€der hĂ€r i Sverige fĂ„r inte öppna batteriet pĂ„ en Tesla och byta celler. Viktigt att pĂ„peka Ă€r att de inte har utbildning för det, sĂ€ger Rrezart.

Han Ă€r utbildad designingenjör och har jobbat i mĂ„nga Ă„r i industrin pĂ„ företag som bland annat ÅF och Sandvik. Vid sidan om verkstaden jobbar han pĂ„ konsultbasis Ă€ven med produktutveckling och design.

En del av Rrezarts och hans kompanjoners jobb, framför allt pÄ Teslas bilar, handlar i praktiken om att förbÀttra bristfÀlliga konstruktions- och designlösningar.

– Inom produktutveckling har man ofta 18 mĂ„naders utveckling innan man lanserar en produkt, men Tesla och Ă€ven andra tillverkare hoppar i princip över de hĂ€r 18 mĂ„naderna utan slĂ€pper ut produkter utan att ha testat grejerna ordentligt, förklarar Rrezart.

Rrezart Zeinullahu visar ett begagnat Tesla-batteri man har i verkstaden. Foto: Pierre Kjellin

Detta gör att det exempelvis i Teslas fall blir alla teknikintresserade entusiaster runt om i vĂ€rlden – ”fan boys” – som i praktiken stĂ„r för en del av produktutvecklingsarbetet genom sitt eget arbete och brinnande engagemang för produkten, menar Rezart. Samtidigt, pĂ„pekar han, Ă€r Tesla duktiga pĂ„ att ta tillvara entusiasternas förbĂ€ttringar och nya lösningar:

– Tesla har en vĂ€ldigt platt organisation. Det mĂ€rks till exempel pĂ„ sĂ„ vis att det bara tar nĂ„gra veckor efter att jag kommit in med ett pĂ„pekande om en brist eller fel pĂ„ en bil till att de tagit med sig den informationen och gjort Ă€ndringar i produktionen, berĂ€ttar Rrezart.

EV Repair & Convert har idag ett stabilt rykte som batteriexperter, men Rrezart betonar att de fortfarande stÀndigt lÀr sig nya saker i arbetet. Och ett effektivt sÀtt att lÀra sig Àr att samarbeta med och lÀra av andra aktörer:

– Vi har gĂ„tt och kommer gĂ„ ytterligare utbildningar hos ett företag i södra Europa som har hĂ„llit pĂ„ med elbilsbatterier i över 20 Ă„r. De har ocksĂ„ varit med och hjĂ€lpt ett annat företag i Norden med liknande verksamhet som vi att starta upp sin verksamhet. Vi samarbetar tĂ€tt med det hĂ€r företaget. Vi delar information med varandra och har ömsesidig respekt för varandra. Nya saker vi lĂ€r oss delar vi med dem och vice versa.

Dessutom finns det mÄnga bilentusiaster runt om i vÀrlden som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter, pÄpekar Rrezart:

– Det finns alltid andra oberoende dĂ€r ute som delar med sig av information och tips. Men det gĂ€ller att stĂ€lla rĂ€tt frĂ„gor och vid rĂ€tt tillfĂ€lle och till rĂ€tt person och hoppas pĂ„ att de ger dig den informationen.

Batterier en bristvara
Eftersom begagnade högvoltsbatterier inte finns att köpa som reservdel köper Rrezart Zeinullahu begagnade batterier som han frÀmst hittar hos bildemonteringar:

– Jag brukar Ă„ka sjĂ€lv och testa batterier innan jag köper dem. I Norge finns det mĂ„nga ”batterikyrkogĂ„rdar”. Det hĂ€r batteriet köpte vi med en defekt pĂ„ och det ska vi kanske anvĂ€nda de delar som fungerar pĂ„. SĂ„ hĂ€lften av det hĂ€r batteriet kommer vi inte kunna anvĂ€nda, men jag kommer jag anvĂ€nda till att bygga en batteribank som folk som har solceller kan anvĂ€nda, berĂ€ttar Rrezart och visar ett Tesla-batteri som ligger i verkstaden.

Rrezart Zeinullahu har under Ă„ren Ă€ven köpt pĂ„ sig utrustning som man lĂ„ngt ifrĂ„n alltid hittar i en fordonsverkstad – bland annat en chip-lödningsmaskin som det tog nio mĂ„nader att lĂ€ra sig anvĂ€nda fullt ut.

Hur kvaliteten pÄ högvoltsbatterierna utvecklats under Ären tycker Rrezart Àr för tidigt att sÀga, trots att Tesla tillverkat elbilar i tio Är nu:

– NĂ€r det gĂ€ller kvaliteten pĂ„ Tesla-batterierna har jag inte noterat nĂ„gra signifikanta skillnader mellan Ă€ldre och nyare modeller Ă€nnu. Det Ă€r dock för tidigt att dra nĂ„gra definitiva slutsatser. Det Ă€r möjligt att vissa batcher av batterier kan ha nĂ„got sĂ€mre prestanda, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att Teslas fordon Ă€r utspridda över hela vĂ€rlden och anvĂ€nds under olika förhĂ„llanden. Det gör det lite svĂ„rt att göra en generell bedömning av batteriernas kvalitet.

– Vi fortsĂ€tter att övervaka och utvĂ€rdera batterierna noggrant, och om det finns nĂ„gra uppenbara förbĂ€ttringar eller försĂ€mringar över tid kommer vi sjĂ€lvklart att notera och hantera dem pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt.

LÄS ÄVEN:

Verkstaden som gjort elkonvertering till ett hantverk

SpjutspetsverkstÀder som KGK försökt köpa

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

SĂ„ drabbar farthindren bussbolagets verkstad

Ett av alla farthinder i Uppsala av den typ som tvingar bussar att ta ned farten radikalt för att inte skapa obehag för resenÀrerna och för att i möjligaste mÄn skona bussens hjulupphÀngning. Foto: Pierre Kjellin

Farthindren i Sveriges stÀder blir allt fler och de vÀcker allt större missnöje bland yrkesförare och bussoperatörer. En av de stÀder dÀr farthindren blivit markant fler under senare Är Àr Sveriges fjÀrde största stad Uppsala, dÀr bÄde antalet farthinder och deras utformning vÀckt mycket stark kritik frÄn bÄde bussförare och stadsbussoperatören Gamla Uppsala Buss (GUB).

En stor andel av farthindren i Uppsala har en aggressiv utformning som tvingar bussar att sĂ€nka farten till 5 till max 10km/h för att kunna passera farthindret utan alltför stor olĂ€genhet för passagerarna och skador pĂ„ bussen. En av de vanligaste (och mest aggressivt utformade) typerna av farthinder i Uppsala fyrkantiga och konformade i betong – vilka pĂ„ grund av sin utformning och förankring i vĂ€gbanan dessutom ofta fĂ„r skador runt sina kanter, det vill sĂ€ga sĂ€ttningar och potthĂ„l.

I Gamla Uppsala Buss verkstad i Uppsala har reparationer av bussarnas hjulupphÀngningar blivit vÀldigt mycket mrea frekvent i takt med att antalet farthinder i Uppsala ökat. Foto: Pierre Kjellin

Antalet farthinder har ökat kraftigt i Uppsala under 2010- och 2020-talet och det har ocksĂ„ Gamla Uppsala Buss reparationskostnader. Tidigare brukade GUB:s bussverkstad behöva byta  delar i bussarnas hjulupphĂ€ngning som stabiliseringsstag och stötdĂ€mpare efter i snitt 25000–30000 mil, det vill sĂ€ga ungefĂ€r vart sjĂ€tte eller sjunde Ă„r. Idag behöver man i regel byta dessa delar redan efter omkring 3000 mil, det vill sĂ€ga varje Ă„r, berĂ€ttar GUB-verkstadens tekniske chef Tommy Rydbeck.

En annan och mycket dyr detalj som visat sig tendera att skadas nÀr GUB:s bussar kört över Uppsalas farthinder Àr ledbussarnas leder. Tidigare behövde man pÄ GUB:s verkstad köpa delar till bussarnas leder för omkring 150000 kronor varje Är, idag Àr inköpskostnaden uppe i omkring en miljon kronor om Äret, avslöjar Tommy Rydbeck.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

HÀr Àr nyheterna pÄ Automechanika frÄn Snap-On

TvĂ„ av de nyheter som Snap-On Equipment visade upp pĂ„ senaste Automechanika-mĂ€ssan nyligen – ADAS-kalibreringsverktyget Tru Point och riktbĂ€nken Bench Rack Versa. Foto: Pierre Kjellin och Snap-On Equipment

Årets upplaga av fordonseftermarknadsmĂ€ssan Automechanika i Frankfurt den 10-14 september lockade fler utstĂ€llare Ă€n föregĂ„ende mĂ€ssa 2022 och den vĂ€ntades ocksĂ„ locka fler besökare Ă€n 2022.

Till en av de större utstÀllarna hör amerikanska verktygsutrustningstillverkaren Snap-On Equipment med inte mindre Àn tio varumÀrken i sin portfölj.

ADAS-kalibrering: Mest uppmÀrksamhet av Snap-Ons alla produktnyheter i media kanske ADAS-kalibreringsutrustningen Tru-Point frÄn John Bean fÄtt.

Med Tru-Point har John Bean jobbat mÄlmedvetet för att fÄ fram en kalibreringsutrustning som Àr maximalt anvÀndarvÀnlig och snabb och enkel i sin kalibreringsprocess. Tru-Point krÀver inte att underlaget Àr jÀmnt och det krÀver vare sig laser eller mÄttband och inte heller nÄgra manuella inmatningar för att slutföra kalibreringsprocessen. Kalibreringen kan ocksÄ utföras med vilket diagnosverktyg som helst sÄ lÀnge det Àr ADAS-kompatibelt.

DĂ€ckskiftare: Hofmanns nya dĂ€ckskiftare Monty 3300-26 klarar dĂ€ck till personbilar och lĂ€tta lastbilar i dimensionerna 10–26 tum. DĂ€ckskiftaren Ă€r utrustad med fyra sjĂ€lvcentrerande, trevĂ€gs justerbara klĂ€mbankar.

RiktbĂ€nk: En hel del har hĂ€nt sedan Car-O-Liner lanserade sin första riktbĂ€nk 1973. Med sin nya riktbĂ€nk ”Bench Rack Versa” tar Car-O-Liner Ă€nnu ett rejĂ€lt kliv för att göra riktningsarbetet mera ergonomiskt.

Hofmann Duo Lift HL 5500, en av nyheterna pÄ Automechanika i Snap-On Equipments monter. Foto: Snap-On Equipment

Bench Rack Versa Àr designad för att vara nedsÀnkt i golvet och höj- och sÀnkbar, för att varje skadetekniker i verkstaden ska kunna hitta sin optimala arbetsstÀllning vid varje arbetsmoment.

Bench Rack Versa Àr tillverkade i höghÄllfasthetsstÄl och aluminium, för att hÄlla nere vikten och den kan dra frÄn nÀstan vilken vinkel som helst runt fordonet. Dragkapaciteten Àr 10 ton.

TvÄpelarlyft: Hofmann Duo Lift HL 5500, som Àr ersÀttaren till Duolift MSE 5500, klarar 5,5 ton, Àr konstruerad för att hantera medelstora till tunga fordon och Àven vissa personbilar. TvÄpelarlyften har 3-stegs symmetriska teleskoparmar och kan installeras i tvÄ olika höjder vid installationstillfÀllet. Standard klarar höga transportbilar och hög som klarar extra höga transportbilar.

Duo Lift 5500 har sÀkerhetsdetaljer som sÀkerhetslÄs och sÀkerhetsavstÀngningsstÄng, som förhindrar skador pÄ den övre delen av ett fordon genom att omedelbart stoppa lyften vid kontakt.

Oljespolmaskin: Med ”SUN ATF Gear Kare” lanserar Snap-On Ă€nnu en maskin för automatlĂ„deservice pĂ„ marknaden. Andelen

ATF Gear Kare Ă€r en oljespolmaskin (maskin för service av automatlĂ„dor) frĂ„n tillverkaren SUN – ett av varumĂ€rkena i amerikanska verktygsjĂ€tten Snap-On Equipment. Foto: Snap-On Equipment

elbilar fortsĂ€tter visserligen att sakta öka, men andelen automatvĂ€xlade bilar med förbrĂ€nningsmotor vĂ€xer Ă€nnu snabbare – sĂ„ marknaden för automatlĂ„deservice ter sig stabil Ă€nnu ett tag.

Med ATF Gear Kare har SUN försökt Ă„stadkomma en maskin som gör oljeservicen Ă€nnu lite smidigare och snabbare – bland annat genom att göra det Ă€nnu lite smidigare att byta maskinens oljefilter, en kraftfullare och effektivare pump som Ă€nnu lite snabbare att byta oljan i automatlĂ„dan, Ă€nnu fler valbara sprĂ„k i maskinens menysystem för att nĂ€mna nĂ„gra exempel.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

SÄ mycket plats behövs för ADAS-kalibrering

ADAS-kalibrering med tillverkaren Car-O-Liners utrustning. Foto: Pierre Kjellin

En vÀxande andel av personbilsparken bestÄr av bilar utrustade med flera olika förarassistanssystem som krÀver avancerad kalibrering efter exempelvis ett vindrutebyte eller en skadereparation.

Skiss frÄn Hunter som visar tre olika varianter pÄ utrymmen verkstaden bör ha för ADAS-kalibrering:
1. Minsta rekommenderade ytan (7,62m x 10,36m). HĂ€r klarar du att kalibrera de allra flesta bilmodeller genom att flytta runt bilen.
2. 9,14m x 13,71m – hĂ€r klarar du att kalibrera de allra flesta bilmodeller och behöver inte flytta runt bilen lika mycket.
3. Med en fri yta pÄ 12,2m x 18,28m kan du i princip göra alla kalibreringsjobb utan att behöva flytta bilen alls.

FrÄn och med i Är mÄste dessutom alla personbilar som tillverkas vara utrustade med alla de vanliga förarassistanssystemen. DÀrför kommer efterfrÄgan pÄ ADAS-kalibrering sakta men sÀkert att öka, och dÀrmed bli allt viktigare för en fordonsverkstad att satsa pÄ.

Men hur stort utrymme pÄ verkstadsgolvet behövs egentligen för att kunna utföra en kalibrering av en bil med en ADAS-kalibreringsutrustning anpassad för de nyaste bilarna?

Mindre Àn man kanske kan tro, det visar rÄd frÄn Bosch och tillverkaren Car-O-Liner, som branschtidningen Bodyshop Business delar med sig av.

UppÄt 90 procent av alla bilmodeller utrustade med ADAS-system med kalibreringsbehov klarar sig med en yta pÄ drygt 7 x 10 meter (ca 79 kvm) för att utföra en ADAS-kalibrering, resonerar Bodyshop Business. Dessutom, pÄminner tidningen, kan man vid ADAS-kalibrering av en bil kompensera för bristande utrymme i verkstaden genom att flytta bilen mellan kalibreringen av bilens fram- respektive baksida.

LĂ€s mer om ADAS HÄR

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

JURIST: SĂ„ dokumenterar verkstaden servicen korrekt

Ulf Stefansson, jurist specialiserad pÄ fordonsverkstadsfrÄgor. Foto: Fordonsjuristen och Pierre Kjellin

JURISTEN: Hur ska egentligen servicen pÄ den nyare bilen dokumenteras för att kundens nybilsgaranti ska fortsÀtta att gÀlla? Branschjuristen Ulf Stefanson förklarar vad som gÀller.

Att en nyare bil som fortfarande omfattas av tillverkarens garantier mÄste lÀmnas in för service hos en verkstad auktoriserad för service av det aktuella bilmÀrket (mÀrkesverkstad) Àr fortfarande en mycket spridd uppfattning bland bÄde bilÀgare och offentliga institutioner.

Tack vare EU:s lagstiftning har vi idag tydliga regler som garanterar bilÀgare med bilar sÄ nya att de fortfarande omfattas av tillverkarens garanti rÀtten att lÀmna sin bil till vilken verkstad som helst, sÄ lÀnge den utför servicen professionellt och enligt tillverkarens anvisningar.

SÄ dokumenteras servicen rÀtt
För att bilens ska omfattas av tillverkarens garanti behöver verkstaden ocksÄ dokumentera servicen och bilÀgaren spara dessa dokument.
Mest optimalt Ă€r att servicen dokumenteras i en digital servicebok – men det behöver inte vara i biltillverkarens egen digital servicebok utan kan Ă€ven vara i en oberoende aktörs.

– Att stĂ€lla krav pĂ„ att ett visst system ska anvĂ€ndas för lagring av servicedata kan anses vara konkurrensbegrĂ€nsande. Det stĂ„r alltsĂ„ verkstaden fritt att spara den stĂ€mplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok, förklarar Ulf Stefansson, juridisk expert som bland annat jobbar med juridisk rĂ„dgivning Ă„t branschföreningen Fordonsjuristen.

Det Àr till och med okej att service pÄ bilen dokumenteras med enbart papperskvitton och specifikationer frÄn verkstaden:

– Kan bilĂ€garen uppvisa ett kvitto dĂ€r det framgĂ„r vilken olja och filter de anvĂ€nt samt ett serviceprotokoll sĂ„ rĂ€cker det. Det finns inga juridiska krav pĂ„ att en service-bok oavsett bilmĂ€rke, berĂ€ttar Bo Ericsson, vd och grundare av Fordonsjuristen.

Digital servicebok behövs ej

Till och med AllmÀnna ReklamationsnÀmnden (ARN), som Àr en myndighet men utan juridisk eller regelskapande auktoritet, har slagit fast att verkstaden inte mÄste dokumentera servicen i en digital servicebok:

– ARN har i Ă€rende 2018–293 kommit fram till att en underhĂ„llsservice som inte stĂ€mplats i tillverkarens digitala servicebok Ă€ndĂ„ ansetts varit fackmĂ€ssigt utförd. Det finns enligt ARN överhuvudtaget inte nĂ„got krav pĂ„ att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Att nĂ„gon registrering inte skett innebĂ€r enligt nĂ€mnden heller inte nĂ„got fel i enlighet med bestĂ€mmelserna i konsumenttjĂ€nstlagen, förklarar Ulf Stefansson.

Rekommenderar digital servicebok
Fordonsjuristen rekommenderar Ă€ndĂ„ fordonsverkstĂ€der att dokumentera alla jobb pĂ„ kunders bilar i en digital servicebok – tillverkarens eller en oberoende aktörs.

– Behovet av en digital servicebok kommer sannolikt att öka kraftigt nu nĂ€r allt fler auktoriserade verkstĂ€der blir allbilverkstad, inflikar Bo Ericsson.

LÄS FLER JURIDIKARTIKLAR: HĂ€r Ă€r vanliga frĂ„gor som branschjuristen jobbar med

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

Det du kanske inte visste om Riddermark Bil

Till vĂ€nster – Riddermark Bils nya anlĂ€ggning i centrala Uppsala som slog upp portarna i sommar. Till höger – verkstaden i Riddermark Bils jĂ€tteanlĂ€ggning i StrĂ€ngnĂ€s som öppnade i mars i Ă„r. Foto: Pierre Kjellin

I maj fick Fordonsmagasin som första redaktion en rundvisning pÄ Riddermark Bils nya anlÀggning i StrÀngnÀs. Det Àr nÀr man kommer bakom kulisserna hos Sveriges idag största pÄ begagnade bilar som hemligheterna bakom företagets framgÄngar anas.

Centraliserad bilhantering
Som vi berÀttade i ett tidigare reportage sÄ har Riddermark Bil centraliserat sin bilhantering, vilket innebÀr att samtliga fordon (bilar och transportbilar) som Riddermark Bil köper in numera testas, repareras och fÀrdigstÀlls för försÀljning enligt ett enhetligt tillvÀgagÄngssÀtt (dÀr alla bilar gÄs igenom efter ett kontrollschema) i deras nya anlÀggning i StrÀngnÀs som togs i bruk i mars.

Detta betyder att Riddermark Bil dig sannolikt har Sveriges mest standardiserade förfarande för att testa och fÀrdigstÀlla begagnade bilar för försÀljning, nÄgot som i sin tur skapar ett i hög grad kvalitetssÀkrat sÀtt att hantera biltestningsprocessen pÄ.

OvÀrderlig bilhandelsdata
FöregÄende Är (2023) sÄlde Riddermark Bil totalt cirka 43000 fordon frÄn sina anlÀggningar vilket gör dem till den bilhandlare i hela Norden som sÄlde flest begagnade bilar och transportbilar.

Riddermark Bil Àr dÀrmed ocksÄ den begagnatbilhandlare som samlar in störst mÀngd data över sÄdant som identifierade fel och brister samt reparationsÄtgÀrder pÄ bilar frÄn de flesta bilmÀrkena pÄ marknaden. Detta Àr data som kan ha stort vÀrde för sÄvÀl konsumentsidan som bilhandeln.

Hur ser man pÄ Riddermark Bil pÄ denna enorma mÀngd fordonsdata och hur anvÀnder man den? Det kommer vi pÄ Fordonsmagasin att försöka fÄ svar pÄ framöver.

Utmaningarna
FELSATSNINGAR: Riddermark Bil Àr en makalös framgÄngssaga och har vÀxt mycket kraftigt sedan starten i slutet pÄ 2000-talet och ökat sin omsÀttning och antal anlÀggningar i rask takt. De allra flesta etableringarna verkar ha varit lyckade satsningar, och vi har bara hittat tvÄ anlÀggningar som Riddermark Bil lagt ned pÄ grund av bristande lönsamhet:
bilhallen i Kalmar som företaget öppnade 2022 och som stÀngdes ned igen i maj i Är och innebar att 11 anstÀllda blev uppsagda.
Bilhallen i TrollhÀttan som öppnade i mars 2022 och som lades ned i december 2023.

En mycket liten grupp missnöjda kunder hos Riddermark Bil har samlats i en Facebookgrupp.

MISSNÖJDA KUNDER: Än sĂ„ lĂ€nge syns inga tecken pĂ„ att Riddermark Bil skulle vara överrepresenterade nĂ€r det gĂ€ller andelen missnöjda kunder eller Ă€renden i AllmĂ€nna ReklamationsnĂ€mnden.
Snarare tvÀrtom: En undersökning gjord av tidningen Finanstid och som publicerades i januari i Är presenterade resultatet att Riddermark Bil hade Sveriges nöjdaste kunder, dÀr nÄgra konkurrenter som fÄtt se sig omsprungna var Bilia, Hedin Bil och Viköperdinbil.

Siffror frĂ„n betygssajten Trustpilot i början pĂ„ 2024 gav samma bild – hĂ€r Ă€r deras betyg pĂ„ tre av de största begagnatbilaktörerna:

Riddermark Bil – 4.4 av 5.0

Viköperdinbil – 4.1 av 5.0

Hedin Bil – 3.4 av 5.0

LÄS MER OM RIDDERMARK BIL:

SÄ jobbar man i Sveriges största bilverkstad

DÀrför Àr Riddermark Bil inte SERMI-certifierade

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

Är den Afrikas vanligaste taxibil?

Mercedes W123 som lanserades i januari 1976 och kan sÀgas vara den modell som var föregÄngaren till E-klassen. Foto: Mercedes-Benz

REPORTAGE: Den var den mest modellen i Mercedes W123-serie och sÀgs av vissa ocksÄ vara den vanligaste modellen som taxibil i Afrika. Det handlar om en Mercedes som Àr nÀrmast outslitlig och som gÄr att köra pÄ ren rapsolja.

1975 lanserades det som kom att bli Mercedes dittills populÀraste bilmodell: Den hade modellbeteckningen W123, fanns som 4-dörrars sedan, kombi, tvÄdörrars kupé samt som förlÀngd limousine och tillverkades i omkring 2,7 miljoner exemplar innan modellen ersattes 1985-1986 av efterföljaren W124.

PĂ„ 1980-talet var dieseldrivna personbilar fortfarande sĂ€llsynta pĂ„ svenska vĂ€gar, men Mercedes W123 var en bilmodell som sĂ„lde synnerligen bra med dieselmotor runt om i vĂ€rlden. Den populĂ€ras dieselversionen av W123 var 240D – en sugmotordiesel med blygsamma prestanda som byggdes i omkring 455000 exemplar. De nĂ€st populĂ€raste W123-modellerna var 230E (ca 442000 ex) och 200D (ca 378000 ex).

Kan köras pÄ ren rapsolja
En av de egenskaper som Mercedes W123 blivit kÀnd för Àr dess synnerligen slitstarka och hÄllbara dieselmotorer. Motorerna var dels fyrcylindriga 2- och 2,4-litersmodellerna 200D och 240D med modellbeteckningen OM616 samt den raka 3-liters 5-cylindriga motorn 300D (OM617) som de sista Ären Àven fanns med turboöverladdning.

MÄnga Àr de Mercedes-Àgare och verkstÀder som vittnat om och har goda erfarenheter av att tanka sina W123-dieslar med OM616- och OM617-motorn med ren rapsolja eller olika blandningar med konventionell diesel och spillolja. En vanlig rekommendation för dem som vill köra sin W123-diesel pÄ ren rapsolja Àr dock att inte köra i vintertemperaturer samt att se till att motorn Àr servad regelbundet.

FAKTA Mercedes W123 240D

Motor: 4-cylindrig radmotor , 2 ventiler/cyl (2400m3), dieseldrift (sugmotor med indirekt brÀnsleinsprutning och förkammare)
Prestanda: 72 hk, 137 Nm vid 2400rpm, 0-100km/h pÄ ca 20-23 sek, topphastighet ca 138-145 km/h
Transmission och drivning: Bakhjulsdrift, 4-vÀxlad manuell lÄda
Bromsar: Skivbromsar runt om
LxBxH: 4725x1786x1438mm
TjÀnstevikt: 1385kg

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

SÄ jobbar man i Sveriges största bilverkstad

En av de cirka 150 bilar per dygn som gÄs igenom och testas pÄ Riddermark Bils huvudanlÀggning i StrÀngnÀs innan de sÀljs pÄ nÄgon av företagets 15 försÀljningsanlÀggningar. Foto: Pierre Kjellin

REPORTAGE: Den fungerar som spindeln i begagnatbilhandelns nÀt och den hanterar över 150 bilar per dygn. Vi har tagit en titt pÄ hur man jobbar i verkstaden i Riddermark Bils nya jÀtteanlÀggning i StrÀngnÀs dÀr man testar fler bilar Àn nÄgon annan bilhandlare Sverige.

Riddermark Bil har pÄ ett decennium vÀxt till den största aktören inom begagnatbilhandeln i Sverige och sÄlde cirka 43000 bilar förra Äret (2023). I mars började man jobba i nybyggda lokaler i StrÀngnÀs. Den nya och nÀstan 30000 kvadratmeter stora anlÀggningen fördelad pÄ tre byggnader fungerar som navet i Riddermark Bils verksamhet dÄ det Àr dÀr alla bilar som köps in testas och iordningstÀlls och det Àr dÀr alla dÀck och hjul förvaras.

Intill verkstadslokalen har man byggt upp ett reservdelslager. Riddermark Bil handlar dels frÄn bland andra Meca men importerar Àven direkt frÄn en leverantör i Polen. Foto: Pierre Kjellin

VERKSTADEN
Testproceduren börjar sÄ fort en bil rullar in genom porten i vÀstra Ànden av den 15000 kvadratmeter stora huvudbyggnaden. Via kameror invid porten registreras bilen via sin registreringsskylt och personalen i verkstaden kontrollerar funktionen pÄ bilens blinkers, bromsljus och andra lampor. DÀrefter körs bilen till en arbetsstation och nycklarna lÀmnas in.

– Vi har byggt ett eget datasystem som styr hela hantering av bilarna. Vi har en egen utvecklingsavdelning pĂ„ femton personer i vĂ„rt huvudkontor i Alvik i Stockholm, berĂ€ttar Ipeter Ahnell, Head of Production & Business Development pĂ„ Riddermark Bil, som guidar oss runt pĂ„ anlĂ€ggningen.

Sedan följer en omfattande testprocess dĂ€r biltestarna registrerar alla testresultat i sin iPad. I verkstaden – dĂ€r det jobbar cirka 50 fordonstekniker – gĂ„s bilens drivlina, utrustning och en rad funktioner igenom. I verkstaden kan man göra i princip alla typer av jobb – motor- och vĂ€xellĂ„dsbyte – utom plĂ„t- och lackarbeten. Det fĂ„tal bilar som efter fullstĂ€ndig genomgĂ„ng bedöms inte passa för att sĂ€ljas av Riddermark Bil sĂ€ljs istĂ€llet vidare till andra handlare. Varje bil provkörs ocksĂ„ i minst 15 minuter:

I rekondlokalen, som ligger vÀgg i vÀgg med verkstaden, jobbar det tvÄ personer pÄ varje bil för maximal effektivitet och bÀsta möjliga kvalitetskontroll. Foto: Pierre Kjellin

– Det gör vi i motorvĂ€gsfart. Det krĂ€vs för att upptĂ€cka sĂ„dant som vibrationer och missljud. JĂ€mför det med bilbesiktningen, dĂ€r man provkör varje bil i 50 km/h i ungefĂ€r tvĂ„ minuter. HĂ€r tar det drygt en timme att besikta varje bil, berĂ€ttar Ipeter Ahnell.

Efter provkörningen tas bilen upp pÄ lyft. Att testa en elbil tar minst lika lÄng tid som att testa en vanlig fossilbil, pÄpekar testarna som vi fotograferar. Det mekaniska gÄr visserligen fortare att kontrollera pÄ en elbil, men karossen och inredningen tar lÀngre tid eftersom elbilar ofta har mer utrustning och finesser.

NÄgon status of health (SoH) gör Riddermark Bil inte pÄ de elbilar man tar in, pÄpekar Ipeter Ahnell:

– Det beror pĂ„ att de bilexperter vi pratat med sĂ€ger att bilen i regel tar slut – vara skrotfĂ€rdig – innan batteriet tar slut.

NÀr biltestaren Àr fÀrdig med hela testet sÄ dubbelkollas det av en testansvarig som sedan godkÀnner bilen innan den kan skickas vidare till rekond-avdelningen.

Varje bil som tas in pĂ„ Riddermark Bils anlĂ€ggning i StrĂ€ngnĂ€s gĂ„s igenom noggrant efter en lĂ„ng lista med kontrollpunkter – bland annat granskas bilen metodiskt med en UV-lampa. Foto: Pierre Kjellin

NÀr det gÀller reservdelsförsörjningen har man det vÀl förspÀnt dÄ Mecas centrallager ligger endast nÄgon kilometer bort, och dÀrifrÄn fÄr man leveranser Ätta gÄnger om dagen. Riddermark importerar Àven reservdelar frÄn en aktör i Polen och dÀrifrÄn fÄr man leveranser dagligen.

– Hela vĂ„r affĂ€r handlar om att kapa ledtider. SĂ„ om vi testat en bil som behöver service och oljebyte sĂ„ fĂ„r vi leverans av oljefiltret inom en timme, förklarar Ipeter Ahnell.

REKONDAVDELNINGEN
PÄ rekondavdelningen jobbar cirka 50 personer. HÀr görs inga plÄt- och lackjobb utan man anlitar en firma i nÀrheten som gör lackjobb pÄ ungefÀr 20 bilar per dag Ät Riddermark Bil.

PÄ varje rekondplats jobbar det tvÄ personer pÄ varje bil:

– Det Ă€r för att fĂ„ upp bĂ„de hastigheten och kvaliteten pĂ„ varje rekondad bil.

Det sista arbetsmomentet i rekondavdelningen Ă€r ”efterkontrollrekond”, dĂ€r bilen gĂ„s igenom en sista gĂ„ng för att se ifall nĂ„got behöver bĂ€ttras pĂ„ eller missats.

HÀr gÄr man igenom bilen med UV-lampa för att verkligen kunna upptÀcka minsta skönhetsflÀck.

Även i rekondavdelningen mĂ„ste varje fĂ€rdigrekondad bil godkĂ€nts av en ansvarig innan den slĂ€pps vidare till fotografering. Men dessförinnan Ă„terstĂ„r ytterligare ett kontrollmoment – ”steg tvĂ„ i efterkontrollen”.

– HĂ€r kontrolleras att allt som planerats att göras pĂ„ bilen verkligen har blivit gjort – lagning av lackskada, tvĂ€tt av bilklĂ€dsel, byte av kamrem och sĂ„ vidare. De som jobbar med efterkontrollen bockar av ungefĂ€r 100 punkter pĂ„ sin iPad.

Det sista steget i efterkontrollen Àr en okulÀr besiktning och fotodokumentering av bilen till kunden.

– Vi har fem fotostudios. En kille som i vanliga fall jobbar med ljus i Hollywood byggde de Ă„t oss. Belysningen ger 5900 Kelvin, vilket motsvarar dagsljus. Och dukarna tar bort alla reflektioner.

Direkt nÀr bilen Àr fÀrdigfotograferad sÄ lÀggs bilannonsen upp online, och bilen distribueras ut till nÄgon av Riddermarks 15 bilhallar runt om i Sverige. Bilen kan ocksÄ ha hunnit bli sÄld innan den lÀmnar StrÀngnÀsanlÀggningen.

LÄS ÄVEN: DĂ€rför Ă€r Riddermark Bil inte SERMI-certifierade

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009

I förgrunden syns dĂ€cklagret och dĂ€ckverkstaden, i bakgrunden huvudbyggnaden med verkstad och rekondavdelning – och nĂ„gra av de cirka 8000 bilarna som stĂ„r parkerade utomhus pĂ„ anlĂ€ggningen. Foto: Pierre Kjellin

Verkstaden som gjort elkonverteringen till ett hantverk

Martin Söderlind med tvĂ„ av sina projekt vid Fordonsmagasins besök i vintras – en redan elkonverterad Fiat 500 vars batteri behöver översyn samt en Porsche 928 som ska fĂ„ sin V8 ersatt av en elmotor.

Martin Söderlind driver bilbyggarföretaget Electric Vehicle Engineering Sweden AB (Eves AB) i lokaler pĂ„ en gĂ„rd i Förslöv utanför Ängelholm. Hans verksamhet vilar pĂ„ tvĂ„ ben – bygga om fossilbilar till eldrift och konsultuppdrag dĂ€r han hjĂ€lper kunder att oftast designa och bygga prototyper och dĂ€r han jobbar bĂ„de med det rent praktiska byggandet och med konstruktions- och ritstadiet i det digitala konstruktionsverktyget CAD.

Martin Àr bilentusiast sedan barnsben och hans enda vidareutbildning efter grundskolan Àr treÄrig teknisk utbildning pÄ gymnasiet. Han fick efter gymnasieexamen jobb som tekniker pÄ ett företag som tillverkar utrustning för blodanalys, ett jobb han stannade pÄ i tio Är:

– Under tiden sĂ„ höll jag pĂ„ med olika bilprojekt vid sidan om. Sedan hade jag kompisar som jobbade pĂ„ Koenigsegg och dĂ€r skulle man starta upp en egen avdelning för prototypverksamhet, nĂ„got som tidigare hade bedrivits i ett samarbete mellan produktions- och serviceavdelningen. Koenigsegg kontaktade mig och erbjöd mig en plats i det team som skulle starta upp deras nya prototypavdelning, berĂ€ttar Martin Söderlind.

Medan Martin jobbade pÄ Koenigsegg utvecklade biltillverkaren sin modell Regera, deras första hybridbil. SÄ smÄningom vÀcktes tanken hos Martin om att börja konvertera bilar till eldrift. Han startade en enskild firma vid sidan om arbetet pÄ Koenigsegg, dÀr han jobbade med sina egna projekt en dag i veckan. Den 1 februari 2018 lÀmnade han Koenigsegg för att stÄ pÄ egna ben.

NĂ„gra av projekten som Eves AB:s Ă€gare och grundare Martin Söderlind just nu jobbar med – en Fiat 500 som byggdes om till eldrift för nĂ„gra Ă„r sedan och dĂ€r drivbatteriet behöver repareras, en manuellvĂ€xlad Porsche 928 av Ă€ldre Ă„rsmodell som ska byggas om till eldrift och en trehjulig konceptbil frĂ„n en liten svensk tillverkare som ska fĂ„ en drivlinelösning.

Martins egen Mazda MX-5 Miata som han byggde om till eldrift för nÄgra Är sedan.

 

I sina elkonverteringsuppdrag jobbar Martin oftast med bilmodeller dÀr det inte finns fÀrdiga konverteringskit utan med bilar dÀr han mÄste börja frÄn grunden, det vill sÀga designa och konstruera lösningar pÄ allt frÄn batteriernas placering till val och placering av elmotorn.

Martin har investerat i en 3D-scanner för att till exempel scanna av elmotorn samt de för konverteringen relevanta utrymmena av karossen, för att pÄ sÄ sÀtt bÀttre kunna designa en optimal lösning för motorns och drivlinans placering i bilen. Det hÀnder att han mÄste kapa i balkar i karossen eller bottenplattan för att fÄ en optimal placering av drivlinan, Àven om han alltid försöker göra sÄ minimal Äverkan pÄ grundkonstruktionen som möjligt.

MÄnga som ringer till Eves AB och Àr intresserade av att bygga om sin bil till eldrift inser inte hur mycket det kostar och hur omfattande arbete det Àr, berÀttar Martin Söderlind.

Vill se hur bilen blivit krockad NÀr det kommer till högvoltsbatteriet sÄ jobbar Martin frÀmst med begagnade batterier som han oftast handlar frÄn ett mindre antal bildemonteringar runt om i Sverige som han har upparbetade kontakter med.

– Det finns nya batterier att fĂ„ tag i men det blir förstĂ„s vĂ€ldigt mycket dyrare. Jag jobbade med ett elkonverteringsprojekt Ă„t Atlas Copco förra Ă„ret och dĂ€r insisterade de pĂ„ att det skulle vara fabriksnya batterimoduler.

– Man köper lite vad man kommer över. Jag har hĂ„llit pĂ„ sĂ„ lĂ€nge nu att jag vet vilka bildemonteringar man kan köpa av, vilka jag kan lita pĂ„. Jag vill oftast fĂ„ möjlighet att se donatorprojektet – hur bilen har blivit krockad för att kunna avgöra ifall batteriet gĂ„r att anvĂ€nda eller inte.

Martin har byggt egen utrustning för att kunna konditionstesta batterierna han ska anvĂ€nda ordentligt – en lĂ„da med ett batteristyrningssystem som samverkar med ett laddaggregat och ett urladdningsaggregat.

I sina konverteringsprojekt jobbar Martin i regel med batterier dÀr paketet kan tas isÀr och modulerna placeras pÄ ofta tvÄ-tre olika stÀllen i bilen. Det innebÀr att Martin ocksÄ fÄr konstruera och bygga lÄdan dÀr batterierna ska ligga:

– PĂ„ sĂ„ vis fĂ„r batteriet en mycket mera skyddad placering pĂ„ en elkonverterad bil Ă€n pĂ„ en ny dĂ€r hela batteripaketet alltid sitter placerad lĂ€ngst ned under bilen och blir exponerat för fukt och smuts.

TvÄ lÄdor för batterimoduler som Martin Söderlind designat och tillverkat och som ska monteras in i en av bilarna som han hÄller pÄ att konvertera till eldrift.

Av Pierre Kjellin
+46 (0)70 3345009
pierre.kjellin@gmail.com