Farthindren i Sveriges städer blir allt fler och de väcker allt större missnöje bland yrkesförare och bussoperatörer. En av de städer där farthindren blivit markant fler under senare år är Sveriges fjärde största stad Uppsala, där både antalet farthinder och deras utformning väckt mycket stark kritik från både bussförare och stadsbussoperatören Gamla Uppsala Buss (GUB).
En stor andel av farthindren i Uppsala har en aggressiv utformning som tvingar bussar att sänka farten till 5 till max 10km/h för att kunna passera farthindret utan alltför stor olägenhet för passagerarna och skador på bussen. En av de vanligaste (och mest aggressivt utformade) typerna av farthinder i Uppsala fyrkantiga och konformade i betong – vilka på grund av sin utformning och förankring i vägbanan dessutom ofta får skador runt sina kanter, det vill säga sättningar och potthål.
Antalet farthinder har ökat kraftigt i Uppsala under 2010- och 2020-talet och det har också Gamla Uppsala Buss reparationskostnader. Tidigare brukade GUB:s bussverkstad behöva byta delar i bussarnas hjulupphängning som stabiliseringsstag och stötdämpare efter i snitt 25000–30000 mil, det vill säga ungefär vart sjätte eller sjunde år. Idag behöver man i regel byta dessa delar redan efter omkring 3000 mil, det vill säga varje år, berättar GUB-verkstadens tekniske chef Tommy Rydbeck.
En annan och mycket dyr detalj som visat sig tendera att skadas när GUB:s bussar kört över Uppsalas farthinder är ledbussarnas leder. Tidigare behövde man på GUB:s verkstad köpa delar till bussarnas leder för omkring 150000 kronor varje år, idag är inköpskostnaden uppe i omkring en miljon kronor om året, avslöjar Tommy Rydbeck.
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009