Så mycket plats behövs för ADAS-kalibrering

Sep 12, 2024 | Reportage

ADAS-kalibrering med tillverkaren Car-O-Liners utrustning. Foto: Pierre Kjellin

En växande andel av personbilsparken består av bilar utrustade med flera olika förarassistanssystem som kräver avancerad kalibrering efter exempelvis ett vindrutebyte eller en skadereparation.

Skiss från Hunter som visar tre olika varianter på utrymmen verkstaden bör ha för ADAS-kalibrering:
1. Minsta rekommenderade ytan (7,62m x 10,36m). Här klarar du att kalibrera de allra flesta bilmodeller genom att flytta runt bilen.
2. 9,14m x 13,71m – här klarar du att kalibrera de allra flesta bilmodeller och behöver inte flytta runt bilen lika mycket.
3. Med en fri yta på 12,2m x 18,28m kan du i princip göra alla kalibreringsjobb utan att behöva flytta bilen alls.

Från och med i år måste dessutom alla personbilar som tillverkas vara utrustade med alla de vanliga förarassistanssystemen. Därför kommer efterfrågan på ADAS-kalibrering sakta men säkert att öka, och därmed bli allt viktigare för en fordonsverkstad att satsa på.

Men hur stort utrymme på verkstadsgolvet behövs egentligen för att kunna utföra en kalibrering av en bil med en ADAS-kalibreringsutrustning anpassad för de nyaste bilarna?

Mindre än man kanske kan tro, det visar råd från Bosch och tillverkaren Car-O-Liner, som branschtidningen Bodyshop Business delar med sig av.

Uppåt 90 procent av alla bilmodeller utrustade med ADAS-system med kalibreringsbehov klarar sig med en yta på drygt 7 x 10 meter (ca 79 kvm) för att utföra en ADAS-kalibrering, resonerar Bodyshop Business. Dessutom, påminner tidningen, kan man vid ADAS-kalibrering av en bil kompensera för bristande utrymme i verkstaden genom att flytta bilen mellan kalibreringen av bilens fram- respektive baksida.

Läs mer om ADAS HÄR

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009