Riddermark Bil, som grundades för över tio år sedan av Alexander Riddermark, har de senaste åren växt snabbt och är idag med god marginal Sveriges överlägset största enskilda begagnatbilhandlare. Men första veckan i september avslöjade tidningen Aftonbladet flera för Riddermark Bil besvärande fakta som pekade på spridd förekomst av en osund kultur bland säljare och inköpare, där man bland annat gav intryck av att vilja mörka fel och brister på bilar och även överdriva eller fejka fel och brister på bilar man ämnade köpa av privatkunder.
Riddermark Bil sålde förra året (2023) totalt cirka 43000 bilar – väsentligt fler än både jättarna Bilia och Hedin Bil (Hedin Mobility Group). En fingervisning på hur stort missnöje – det vill säga andel missnöjda kunder – Riddermark Bil har är att titta på hur stort flödet av anmälningar är till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Fordonsmgasin har inte haft möjlighet att ta del av någon statistik över de som anmäls till ARN:s sakområde Motor, men har fått en uppskattning av en person med mycket god insyn i ARN:
”Riddermark Bil har en anmälan till ARN per arbetsdag”, säger personen som Fordonsmagasin frågat. Varje år innehåller cirka 260 arbetsdagar (vardagar) och varje år har cirka 365 dagar totalt. Givet siffrorna ovan så visar en enkel matematisk uträkning således att omkring 0,6-0,7 procent av alla 43000 bilar som Riddermark Bil säljer per år (räknat på året 2023) blir ett ärende i ARN.
Mindre än en procent av dem som köper en bil av Riddermark Bil är alltså så missnöjda att de anmäler företaget till Allmänna Reklamationsnämnden.
Samtidigt bör man komma ihåg att långt ifrån alla som är missnöjda efter att ha köpt bil av en handlare anmäler köpet till ARN. En del vänder sig istället till kommunens konsumentvägledare, några vänder sig enbart till bilhandlaren och ett litet fåtal inleder en civilrättslig process. Dessutom är det en växande andel av alla missnöjda konsumenter som – oavsett vad de köpt – nöjer sig med att rikta sitt missnöje via betygssajter som exempelvis Trustpilot, Redo eller bara Google.
LÄS MER OM RIDDERMARK BIL:
Så jobbar man i Sveriges största bilverkstad
Det du kanske inte visste om Riddermark Bil
Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009