Nytt sätt under- söka skadade elbilsbatterier

Sep 20, 2024 | Nyheter

Riggen med röntgenutrustning som två tyska forskningsinstitut tillsammans med Hochschule München byggt och som kan röntga elbilens batteri. Foto: Fraunhofer Gesellschaft

Nu jobbar två stora tyska aktörer inom teknikforskning – Fraunhofer Gesellschaft och KTI (läs mer om dem längst ned i artikeln) med att rent praktiskt undersöka hur stora skador det blir i ett drivbatteri i en elbil som råkat ut för en trafikolycka.

Föremålet för Fraunhofer Gesellschafts och KTI:s gemensamma studie är en kraftigt krockskadad elbil – en Volkswagen e–Up med stora skador i fronten, knäckt längsgående balk och ganska kraftigt deformerad kaross på vänster sida. Högvoltsdelen och batterilådan har dock bedömts klarat sig så bra att de klassats som intakta. Skadorna har inspekterats och klassificerats av Dekra, som utgått från Volkswagens egen reparationsanvisningar när de bedömt och klassificerat skadorna på VW e-Up:en.

Så har elbilsbatteriet undersökts
För att kunna bedöma och klassificera statusen på drivbatteriet i den skadade VW e-Up:en har forskningsinstitutet EZRT (Entwicklungszentrum Röntgentechnik) tillsammans med Hochschule München tagit från en lösning för röntgen av elbilsbatterier.
Röntgenutrustningen är monterad på en rigg som ser ut som en tvättanläggning i en fordonstvätthall. Röntgenutrustningen skickar ut en röntgenstråle från riggens topp mot bilen och i golvet undertill sitter en detektor som fångar upp och analyserar röntgenstrålen.

Utrustningen klarar av att röntga drivbatteriet oavsett om höljet och är intakt eller inte och röntgen visar hur det ser ut ned på battericellnivå.

Fraunhofer Gesellschaft och KTI jobbar nu för fullt med att få fram en färdig rigg för röntgen av elfordonsbatterier som kan användas i kommersiell drift och man sökte fram till i våras även deltagare som ville medverka i studien med en krockad elbil.

Fraunhofer Gesellschaft (Fraunhofer Institut) är ett nätverk bestående av 76 forskningsinstitut och laboratorier runt om i Tyskland. Fraunhofer Gesellschaft arbetar med tillämpad forskning

KTI (Kraftfahrzeugtechnisches Institut und Karosseriewerkstätte) som är ett forskningsinstitut inriktat på skador och reparation er av fordon.

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 3345009