Sedan EU införde krav på nytillverkade bilars avgasutsläpp 1993 har reglerna skärpts rejält. Men den sjunde revideringen (Euro7) är på flera sätt unik. Läs mer om varför.
1992 sjösatte den europeiska unionen (EU) helt nya krav på avgasutsläpp med maxgränser för bland annat kväveoxider och koldioxid på alla nya bilar och andra vägfordon som säljs i unionen, och regelverket fick namnet ”Euro1”. Ett regelverk som sedan skärpts och förändrats fem gånger. Idag är det aktuella regelverket Euro6 och nästa år (2025) införs Euro7 – som är betydligt mer än en skärpning av nuvarande regelverk:
Helt nya gränsvärden införs
Maxgräns för partikelutsläpp från bromsar: För alla nysålda vägfordon finns från och med att Euro7 införs en gräns för maximalt tillåtna partikelutsläpp från fordonets bromsar – för såväl fossil- som eldrivna fordon.
Maxgräns för partikelutsläpp från däck: För alla nysålda vägfordon finns från och med att Euro7 införs en gräns för maximalt tillåtna partikelutsläpp från fordonets däck. Reglerna för partikelutsläpp från däcken är egentligen kopplat till däcken och inte till fordonet, det vill säga regelverket gäller alla fabriksnya däck från och med införandet av Euro7, det vill säga oavsett om däcken sitter på en ny eller begagnad bil.
Testmetoder inte färdiga
Den testmetod som kommer användas för att fastställa utsläppen från däck och bromsar utvecklas på FN-nivå. Just nu tittar man på två olika testmetoder för typgodkännande av däcket – en metod med mätning ute i fält och en laboratoriebaserad metod som utvecklas i Japan.
Hur effektiva har EU:s utsläppsregler varit?
Sedan den första versionen av EU:s avgasutsläppsregelverk infördes 1992 (Euro1) har vägtrafikens utsläpp av partiklar minskat med cirka 90 procent.
Källor: EU, Michelin Sverige, Transportstyrelsen