KRÖNIKA: Om några år – kommer det finnas reservdelar till en fem år gammal BYD, Nio eller Zeekr? Det frågar sig Magnus Bengtsson – auktoriserad bilvärderare, entusiastbilhandlare och bilförmedlare i sin branschspaning om reservdelar till nyare bilar av nya och udda bilmärken.
Jag har ägnat några veckor med en 12 månader gammal och 2000 mil körd eldriven Mercedes-Benz – en EQS 580 Premium – som nu är till salu. Nypriset ligger på 1.850.000 kronor och bilens pris nu har jag satt till 1.050.000 SEK.
EQS är en fantastisk bil, kanske världens just nu mest avancerade bil från ett välkänt varumärke – men 800.000 kronor under nypriset. Är EQS ett bra eller dåligt köp? Rysk roulette eller klipp?
Utvecklingen av nya bilar går snabbt, nya modeller och fabrikat pumpas ut på marknaden, inte minst från Kina. Men en fråga som lätt glöms bort i sammanhanget tycker jag är – kommer det finnas reservdelar till alla dessa nya bilmodeller?
Ta Corona som exempel där vi tydligt blev medvetna om vad som händer när leveranskedjor från andra sidan jordklotet störs och delar tillverkas av fristående tillverkare med andra marknader i fokus där marginalen är bättre. Nya komponenter tas samtidigt fram i snabb takt till nya produkter. Detta innebär samtidigt, och oundvikligen att gamla konstruktioner och komponenter försvinner från marknaden i samma takt.
Medan biltillverkarna tidigare lade ner miljarder i utveckling på en ny motormodell har det idag blivit snabbare, enklare och billigare att få produkten från ritbordet till färdig modell. Om vi tittar på en bil idag, till exempel en 6 år gammal bil (årsmodell 2018) så är den en konstruktion som är framtagen av en underleverantör några år tidigare. Kommer den kunna ersättas i framtiden? Jag tror att få biltillverkare ger en underleverantör i uppdrag att göra om konstruktionen från förr, förnya certifieringen och kvalitetssäkringen av en gammal modul. Detta för att tillfredsställa ett fåtal kunder till en utgången modell. Jämför med dagens intresse runt en IPhone 7 eller en 6 år gammal tv eller tvättmaskin.
En gammal modul som inte längre finns som reservdel och som har ersatts av en ny som har andra troligtvis bättre prestanda, ny omprogrammering för att säkerställa att den då ska vara kompatibel med omkringliggande ny utrustning.
Det finns en bortre gräns för hur länge reservdelar behålls, och detta är normalt sett cirka 7 år från en modellserie slutat. Efter det börjar reservdelarna snabbt försvinna. Det första som ryker är motordetaljer, inredningsdetaljer, och sedan elektronik. Och när databoxar, kabelstammar och karossdelar är borta så är det sannolikt slutkört med din bil.
Nu ser vi ett stort inflöde av asiatiska bilmärken i Sverige. Det är bra med ökad konkurrens och prispressen som följer i dess spår, men kommer den idag stora majoritet av alla nya märken som har extremt låga försäljningsvolymer att finnas kvar på Sverige- eller ens Europamarknaden om 6-7 år? Hur ska det kunna löna sig att sätta upp reservdelslager i Sverige för ett bilmärke som bara säljer ett hundratal bilar per år.? När tillverkarna tröttnar på en liten marknad i norr – vad händer då? Kundtjänst online någonstans i Europa?
Och när en bil av något av alla dessa okända bilmärken i marknadens marginal krockar på en svensk väg – hur stor lär då inte risken vara att bilen tvingas skrotas för att det inte går att få fram komponenter som datamoduler, delar, airbags, styrdon och så vidare?
Det är nog klokt att tänka minst ett varv innan du köper eller leasar en sprillans ny bil av det nya kinesiska, vietnamesiska eller annat nytt exotiskt märke privat eller till firman.
Av Magnus Bengtsson
+46 (0)70 958 09 11
mb@bengtssonbil.se