Verkstads- kedjorna som får högst betyg

May 15, 2024 | Nyheter

Bo Ericsson, vd Fordonsjuristen. Foto: Fordonsjuristen och Pierre Kjellin

ENKÄTUNDERSÖKNING: I vintras skickade nystartade branschföreningen Fordonsjuristen ut en enkät till fordonsverkstäder i hela landet och bad dem betygsätta de olika kedjekoncepten. Nu har de sammanställt alla svaren.

I mars i år skickade branschföreningen Fordonsjuristen ut en enkät – ”Verkstadsbarometern” –  till omkring 1500 märkesoberoende kedjeanslutna fordonsverkstäder där de anonymt ombads att bedöma det verkstadskedjekoncept som de själva är anslutna till. När man utformade enkäten så utgick man från den enkät som Motorbranschens Riksförbund varje år skickar ut, berättar Fordonsjuristens vd Bo Ericsson, som tidigare jobbade som servicemarknadsansvarig på MRF fram till 2013:

– Under mina år på MRF arbetade vi med en GA-enkät där märkeshandlare och märkesverkstäder fick bedöma sin generalagent. Den enkäten ”lever” kvar och är mycket omtyckt bland återförsäljarna. Generalagenterna i sin tur använder sig av utfallet i enkäten till att förbättra och förändra sina affärsvillkor. För ingen vill vara sämst i klassen, förklarar Bo Ericsson.

LÄS MER: Bo Ericsson, Fordonsjuristen, kommenterar verkstadsenkäten

Flera hundra av verkstäderna svarade på Fordonsjuristens verkstadsbarometer, och slutresultatet pekar tydligt ut tre verkstadskedjekoncept som populärare än de övriga:

BDS
Bosch Car Service
AD

Fordonsjuristen har valt att inte inbördes rangordna de tre ”vinnarna” utan nöjt sig med att konstatera att dessa tre kedjekoncept fått klart bättre omdömen än de övriga kedjekoncept.

I sin analys av enkätsvaren pekar Fordonsjuristens medarbetare – Bo Ericsson och juristen Ulf Stefansson – ut nio punkter där de tillfrågade verkstäderna efterlyser förbättringar:

  • Garantipolicy
  • Reklamationshantering
  • Lönsamhet på arbete
  • Lönsamhet på reservdelar
  • Reglering garantiarbete
  • Enkelhet och hantering av tvistemål
  • Prissättning av reservdelar
  • Engagemang vid kundproblem
  • Affärsvillkor

– Enligt svar som lämnats i Verkstadsbarometern tar vissa kedjor ut höga konceptavgifter, ställer höga krav såsom krav på GBV, krav på att vara SERMI-certifierad, krav på att vara godkänd att släcka tvåor och krav på att vara AC-certifierad mm. Några kedjor ”bakar också in” diverse kostnader såsom avgiften till branschförening och olika system, berättar Bo Ericsson.

Fotnot: Bo Ericsson ledde branschföreningen Sveriges Fordonsverkstäders Förening (nuvarande Svenska Fordonsbranschen) mellan 2013 och 2023 och startade därefter Fordonsjuristen. Juristen Ulf Stefansson arbetade med juridisk rådgivning på SFVF 2016-2023 då han sedan gick över till att arbeta med juridisk rådgivning åt Fordonsjuristen.

LÄS MER: Bo Ericsson, Fordonsjuristen, kommenterar verkstadsenkäten

Av Pierre Kjellin
pierre.kjellin@gmail.com
+46 (0)70 334 50 09